Mennesker træner sammen
Kom i gang med at træne -

her er nogle tips til, hvordan du kan motivere dig selv. 

© iStock

5 tip til at få gang i træningen

Måske har du aldrig før sat dine ben i et fitnesscenter – eller måske har medlemskortet bare samlet støv i skuffen alt for længe. Så kickstart træningen med disse tips til at komme godt i gang og gøre træningen dejligt vanedannende.

22. marts 2021 af Redaktionen

Prioritér at træne

Første skridt til at etablere en god træningsvane er at beslutte dig for, at det er vigtigt for dig. Aftal med dig selv, hvor ofte du skal i fitnesscenteret, og skriv så din træning ind i kalenderen på linje med ugens andre gøremål. Hvis træningen skal blive en indgroet vane, skal du stræbe efter at holde fast i træningsrytmen og komme afsted til centeret som planlagt – også på de dage, hvor du kun har tid til en kort træning.

Få dig en plan

Du bør altid have en plan for, hvad du skal lave, når du kommer ned i centeret. Det sikrer, at du udnytter tiden effektivt frem for at cruise rundt mellem tilfældige maskiner. Med et program i hånden ved du, hvilke øvelser du skal lave, og hvor mange antal sæt og gentagelser du skal tage. Du kan evt. overveje at hyre en personlig træner i en periode for at få skræddersyet træningen til netop dit niveau og dit mål. Med en personlig træner er der desuden den fordel, at du helt sikkert.

Få tjek på teknikken

At begynde på styrketræning bør sammenlignes med at begynde på en ny sport. Det indebærer, at du giver dig god tid til at lære teknikken i øvelserne, før du begynder at læsse tunge skiver på vægtstangen. Ved at optimere din teknik får du både et større træningsudbytte og mindsker risikoen for skader. Er du i tvivl om, hvorvidt du laver en øvelse rigtigt, så spørg en instruktør. 

Byg roligt op

Selvom du er topmotiveret til at skabe den nye, sundere 2021-version af dig selv, er det vigtigt, at du bygger formen stille og roligt op og giver kroppen tid til at restituere mellem træningerne. Har du mulighed for at træne tre gange om ugen, er det optimalt, men som begynder kan du også få udmærkede resultater, hvis du giver den gas to gange ugentligt.

Køb lidt nyt gear

Du behøver ikke at købe nyt træningstøj for behøver ikke at købe nyt træningstøj for behøver at komme i gang i fitnesscenteret – men lidt lækkert grej kan altså gøre underværker for træningen. Samtidig er det med til at cementere din beslutning om at komme i gang.

Vidste du at ...

45% af dem, som startede med at træne alene, var stoppet igen efter et år – mod 6 % af dem, som startede sammen med andre. Det viser et studie fra Indiana University.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: