Mand i tvivl
Frie vægte eller maskiner -

Find ud af hvad der giver mest mening for dig. 

© iStock

Maskiner eller frie vægte?

Der er fordele og ulemper ved både frie vægte og maskiner. Bliv klogere på nogle af dem her.

Maskiner 

Fordele

Maskinerne er nemme at gå til – der er som regel en vejledning på maskinen, der forklarer, hvordan du bruger den.

+ Der er mindre krav til teknik og dermed lavere risiko for akutte skader.

+ Du kan træne med tung belastning uden hjælp fra andre.


Ulemper

- Bevægelsen foregår typisk i en fastlåst bane og med et begrænset bevægeudslag.

- Du træner ikke balance, koordination, stabilitet og motorik lige så effektivt som med de frie vægte. 

Frie vægte 

Fordele

+ De frie vægte tillader en fri bevægelsesbane og et fuldt bevægeudslag – det, der kaldes full range of motion. Det giver et større træningsudbytte.

+ Du aktiverer flere af de små muskler, der stabiliserer de større muskler. Det gør træningen og bevægelserne mere alsidige og funktionelle, så styrken bedre kan overføres til anden sport og almindelige dagligdagsbevægelser.

+ Du får i højere grad styrket din koordination og motorik, når du træner med frie vægte.


Ulemper

- Der er større krav til teknik, og det kræver mere øvelse, før du kan træne med tung belastning.

- Du kan være nødt til at få instruktion til at lave øvelserne rigtigt. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: