Mand med crosscykel på armen.

Alle crossruter har elementer, der ikke kan køres, men kræver, at man hopper af cyklen og løber med den. Det kan være trapper, skrænter eller forhindringer placeret lige efter hinanden

© Andreas Mikkel

3 uundværlige crossteknikker

Cyklecross er en uhellig blanding af mountainbike og landevej. Her får du 3 helt unikke crossteknikker, som du meget passende øve inden dit første løb.

20. februar 2019 af Lasse Lyhne

Mudder og masser af sjov 

Cyklecross er cykelsportens barske vinterdisciplin. Den havde sin storhedstid i 80’erne, da danske atleter som Henrik Djernis dominerede verdensscenen, men de senere år, hvor cykling væk fra landevejens asfalt er blevet stadig mere populær, er den gamle sport i den grad begyndt at røre på sig igen.

Her får du 3 uundværlige crossteknikker: 

1. Hop af og på cyklen 

En helt central teknik i cyklecross er af- og påstigninger. Alle crossruter indeholder mindst et par passager, der kræver, at du hopper af og løber med cyklen, og kan du gøre det i én glidende bevægelse, sparer du kræfter og tid. 

I praksis gøres det ved, at du klikker ud med den ene fod (typisk den højre), svinger benet over sadlen og fører det uden om det andet ben, der stadig er klikket fast. Herefter klikker du ud og tager farten fra cyklen med over i dit første løbeskridt. 

Påstigning foregår ved, at du springer på cyklen, rammer sadlen med inderlåret (så du ikke hopper hen over sadlen), sætter dig på plads og klikker i pedalerne.

2. Løb med cyklen 

Nogle passager på cyklecrossruten, fx lange, tunge sandbanker eller lange, stejle skrænter, kræver, at du løber længere stræk med cyklen på nakken. 

Det gøres på følgende måde: Når du er kommet af cyklen (som beskrevet her tv.), griber du fat i overrøret med et underhåndsgreb og løfter cyklen op på skulderen i en flydende bevægelse. 

Herefter fører du højre hånd rundt om cyklen, griber fat i venstre bremsegreb og trækker styret ind mod kroppen. På den måde er cyklen låst i dit greb og hænger ikke og slasker, og dermed kan du løbe ganske frit.

3. Sving

Cyklecross byder på masser af sving, og at komme hurtigt gennem dem er helt afgørende. 

Sådan gør du: Brems ikke i selve svinget, men tag farten af cyklen, inden du går ind i kurven. Vælg den rette linje – og det betyder ikke nødvendigvis den hurtigste vej gennem svinget, men den, hvor der er bedst greb. 

Når du går ind i svinget, bør du lægge cyklen lidt ned, så dækkenes knopper får fat i underlaget. Du kan med stor fordel også pedalere ud gennem svinget for at holde momentum og få acceleration.

Er svinget meget skarpt, kan du klikke ud med inderfoden. Det giver balance og gør det muligt at kontrollere en udskridning. Træn gerne de her teknikker flittigt

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: