Ud over de 5 grunde, vi nævner her, er cykling også en social sport, hvor der kan sludres og fortælles røverhistorier undervejs.

5 grunde til at begynde at cykle

Cykling er populært som aldrig før. Er du endnu ikke hoppet med på bølgen, får du her 5 gode grunde til at svinge dig i sadlen.

2. marts 2019 af Lasse Lyhne

1. Du får gratis træning

Den tid du bruger på crosstraineren i fitnesscenteren, kan du ikke rigtig bruge til andet. Det kan du med den, du bruger på cyklen. Cykling er helt oplagt at kombinere med transport til og fra arbejde, og cykler du fx 30 min. hver vej, kommer du i løbet af ugen op på hele 5 timers træning, uden at det er gået ud over familien, eller du har brugt din fritid på det.

2. Du kan gå amok i lækkert gear

Cykelsport er en udstyrssport. Og selvom du sagtens kan komme i gang med træningsformen på din gamle havelåge, kan du også skeje helt ud i ultralækkert, fartoptimeret gear, hvis du har den slags tilbøjeligheder

3. Du undgår skader

Mens risikoen for skader i forbindelse med løb er tårnhøj, er den stort set fraværende på cyklen (med mindre du styrter). Cykling er meget skånsomt for kroppen, og du kan give dig i kast med sporten, hvad end du er overvægtig, har døjet med løbeskader eller nærmer dig de 90 år. 

>> Få masser af tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

4. Du kan køre på det samme udstyr som verdensmesteren

Er du Formel 1-fan, er sandsynligheden for, at du kommer til at køre i den samme bil som Lewis Hamilton, meget lille. Til gengæld kan du sagtens få dig den samme cykel som Peter Sagan. Bevares – den kommer til at koste dig på den anden side af 40.000 kr., men du kan faktisk gå ned til cykelhandleren, bestille den og svinge dankortet.

5. Du forbedrer potensen

Den sidste er mest til mændene, for trods sejlivede påstande om det modsatte, så forbedrer cykling potensen. Det kom senest frem i en stor, dansk metaundersøgelse fra 2018, hvor forskerne gennemgik 10 nøje udvalgte undersøgelser på området og konkluderede, at jo mere konditionstræning – også cykling – jo bedre potens. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: