Cykelrytter på landevejen
© iStock

Gør de lange cykelture til dine favoritter

Mange motionsryttere har det anstrengt med de lange træningsture. Med disse 3 tips kan det lange ridt på raceren blive ugens absolutte træningshøjdepunkt.

26. juli 2019 af Niels Christian Thalund

Gør de lange cykelture til et hit

Synes du, at de +100 km lange landevejsture er ualmindelig seje at sætte sig op til – for ikke at sige gennemføre? Så trøst dig med, at du bestemt ikke er alene.

For mange motionsryttere er timelange ridt på 3, 4 eller 5 timer en næsten uoverstigelig prøvelse, og derfor bliver det måske kun ved tanken om at cykle rigtig langt. 

Derfor har vi her samlet 3 tips, som kan hjælpe dig på vej til de lange ture på landevejen. 

1. Kør med venner 

Langturene er perfekte at køre flere sammen. Du kan selvfølgelig også køre turen som et soloprojekt, men det er afgjort en fordel at være flere om turen. 

Dels er det med til at stive motivationen af både før og undervejs – ikke mindst hvis det bliver rigtig surt – og dels kan I hjælpe og støtte hinanden med bl.a. tempostyring, læ for vinden, rute, slangeskift osv. 

Samtidig giver det tryghed, hvis uheld skulle ramme. Endelig er det bare så meget hyggeligere med selskab og hyggesludren undervejs.

2. Hav styr på ruten 

Brug tid på at planlægge ruten i forvejen, så du/I ikke skal spilde energi – og ødelægge det gode flow på turen – fordi I er uklare på, hvor I skal henad. 

Eventuelt kan én rytter stå for den praktiske ruteplanlægning og styringen undervejs. Er I flere afsted, så sikr jer, at alle er klar på distancen.

Det er også vigtigt, at I mentalt forbereder jer og ved nogenlunde, hvor længe I skal være undervejs. Dermed kan I også bestemme et cirkatempo, som I vil køre i – og som gruppen igen er enig om.

3. Glem farten  

Det kan lyde paradoksalt, men mange ryttere har faktisk svært ved at køre i et roligt tempo, for er man typen, der godt kan lide at give den gas på raceren, så er det fristende at skrue op for tempoet efter et stykke tid. 

Husk dig selv på, at langturene ikke skal rykke din kondition, men styrke din udholdenhed. På den måde står du også 100 procent klar til din kortere tempotræning eller de hurtige intervaller på næste træningsdag. 

Det gælder derfor om at anskue langturen fra en anden vinkel, hvor gennemsnitsfart og pulsniveau ikke længere er afgørende. 

TIP! Nyd, at cykling også kan handle om noget andet end fart, og fokusér i stedet på at få en naturoplevelse, eller brug tiden på fx at gennemtænke, planlægge og strukturere kommende gøremål.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: