© istock

Hvordan får jeg mere ud af at cykle?

Jeg cykler cirka 10 km til arbejde, men hvordan forvandler jeg turene fra transport til rigtig effektiv træning?

21. maj 2020 af Jesper U. Larsen

Sådan får du mere ud af cykelturen

Selv kortere hverdagsture til og fra arbejde på cykel har effekt – også selvom du cykler i dit hverdagstøj og i et moderat tempo for ikke at svede. Men vil du klemme den bedst mulige træning ud af din cykelpendling, skal der selvfølgelig mere til. Det handler frem for alt om, hvor høj intensitet du ruller afsted med. Her får du tips til at sætte skub i pendlercyklen og gøre turene til jobbet mere varierede

5 tips til bedre træning på pendlerturen


1. Find nye veje 
En lille omvej kan måske betyde en mindre befærdet rute med færre lyskryds osv. Hav gerne flere ruter – også for motivationens skyld. 

2. Sæt farten i vejret
Sæt tempoet i vejret, når trafikken og cykelstierne tillader det. Et tempostykke på 8-12 minutter er nok, så længe du giver den gas. 

3. Angrib bakkerne 
Bakker er super træning for benene – især hvis du holder farten oppe eller ligefrem øger den på vej op. Kører du i modvind, minder det også meget om den modstand, du oplever på en stigning. 

4. Brug lyskurvene
Når du har holdt for rødt, så træd cyklen i gang igen så hurtigt som muligt i et tungt gear. Det er med til at øge din eksplosivitet. 

5. Forlæng hjemturen 
Slå en sløjfe på hjemturen en gang om ugen – gerne i et omfang, så den tager op imod 1-1½ time at tilbagelægge. 



Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: