Mand der cykler op ad bakke.
© iStock

Skal jeg cykle med høj kadence op ad bakke?

Hvorvidt du skal cykle med høj kadence, afhænger af, om du skal køre op ad mange bakker. Derudover kommer det an på, om du er i begyndelsen eller slutningen af din træningstur.

31. oktober 2018 af Hans Weathausen Gottlieb

Er høj kadence opad bedst?

Er det en fordel at cykle med en høj kadence, når det går op ad bakke?

SVAR: Det kommer an på, om du skal køre op ad mange bakker, og om du er i begyndelsen eller slutningen af din træningstur.

Når du kører opad i lave gear med høj kadence, letter du belastningen på musklerne. Det betyder, at syrekoncentrationen i musklerne bliver mindre, end hvis du maser opad i tunge gear. Dermed udskyder du udtrætningen af musklerne og kan fortsætte med at cykle i længere tid.

Teknikken her er derfor den mest økonomiske, når du kører opad, og det rigtige, hvis du kører mange bakker. Kører du en kortere tur med mindre bakker, kan du godt tonse opad i tunge gear. De høje gear dræner dig dog for kræfter, så cykler du lange ture, bør du vente med de tunge gear til sidst på turen. 

4 tip til at klare bakkerne

  1. Skift til et lettere gear, lige inden du rammer bakken – eller når den for alvor bliver stejl. Kender du bakken, så skift til et gear, du ved, du kan køre i hele vejen op.

  2. Prøv at holde den samme kadence på bakken som på flad vej. Gå efter minimum 70 pedalomdrejninger pr. minut. Begynder kadencen at falde, og mærker du belastningen på lårmusklerne stige, gearer du yderligere ned.

  3. Kør bakken siddende. Stil dig kun op i helt korte perioder, hvis musklerne trænger til lidt aflastning. Husk at geare op, inden du rejser dig, så du udnytter det kraftoverskud, du får ved at cykle stående.

  4. Undgå at slappe af, når du kommer op over bakken, men hold farten. Lige inden toppen af bakken gearer du op og rejser dig, så du kommer over bakken i god fart.

Super-tilbud: Stor vinterpakke til dig

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, halsedisse, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: