Kvinde der holder brombær.
© iStock

3 fantastiske bær

Her i landet har vi nogen af klodens fineste og sundeste bær. Se her, hvordan du udnytter bærrene maksimalt til at forkæle dine smagsløg og dit helbred.

13. august 2019 af Irene brøndum

Tank op med disse 3 fantastiske bær

Her får du vores bud på 3 fantastiske bær, samt hvordan du får allermest ud af de små saftige sundhedsbomber. 

Brombær
© iStock

1. Brombær: Skærper dit syn 

De søde, sorte brombær er med deres intense mørke farve meget rige på såkaldte antocyaniner, som er med til at forbedre dine øjnes evne til at tilpasse sig forskellige lysforhold og forebygge aldersrelaterede forringelser af synet.

Brombær er desuden en ekstremt god kilde til E-vitamin, der bl.a. er vigtigt for nervesystemet, hukommelsen og immunforsvaret. Med 42 kcal pr. 100 gram er brombærret desuden i den kalorielette ende.

Sæson: August-oktober 

Hyldebær
© iStock

2. Hyldebær: Bekæmper forkølelse 

I sortrøde klaser hænger de langs jernbaner, cykelstier og i haver overalt i landet, når efteråret nærmer sig. De er spækket med kostfibre, der sætter skub i din fordøjelse, og så er hyldebær en god kilde til magnesium, der er vigtigt for dit humør og for hjertesundheden.

I tilgift indeholder de små bær en masse C-vitaminer, antocyaniner og betakarotiner, der tilsammen virker sygdomsbekæmpende.

Hyldebær må dog aldrig spises rå, da de kan indeholde stoffer, som kan være giftige, så husk at give dem et opkog i minimum 20 min.

Sæson: September-oktober 

Blåbær
© iStock

3. Blåbær: Holder hjernen skarp

De runde, syrligsøde blåbær vokser vildt i nordiske skove og klitplantager, hvor farven kan være mat blå til kulsort. De nordiske sorter er typisk farvede hele vejen igennem modsat deres store amerikanske fætre fra supermarkedet.

Det gør de vilde nordiske blåbær op til tre gange så sunde som de amerikanske købebær, fordi de har et meget større indhold af bioaktive stoffer, og samtidig er smagen mere intens og raffineret.

Det tårnhøje indhold af antioxidanter har samtidig en dokumenteret effekt på diabetes, forhøjet blodtryk og nedsat nattesyn. Og så har de små, støvblå smagseksplosioner ovenikøbet en positiv effekt på dine hjerneceller, så du både får skærpet din hukommelse og din koncentrationsevne.

For at opnå mest sundhed skal du gå efter de nordiske bær, når de er i sæson. Men er de ikke til at få fat på, er de udenlandske bær bestemt også meget sunde.

Sæson: Juli-september

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: