Popcorn
© iStock

4 sunde aftensnacks

Når vi sidder i sofaen, skal det helst være med noget, der er salt, fedt og knasende inden for rækkevidde. Det kan nemt gå ud over sundheden og kalorieindtaget. Medmindre du opgraderer til de helt rigtige snacks.

16. november 2018 af Martin Kreutzer & Hans Westhausen Gottlieb

Sunde snacks 

Der er masser af gode alternativer til markedets usunde snacks. Ved at træffe et intelligent valg kan du både spare en masse kalorier og styre uden om potentielt usunde stoffer. 

Her er fire gode bud

1. Rugbrødschips 
De kan købes rundtomkring, men lav dem gerne selv af tynde skiver rugbrød, som du sprayer med lidt rapsolie, drysser en smule salt henover og bager ved 150 grader, til de er sprøde og lækre. Lad dem køle af, og nyd så de kernesunde fuldkornssnacks.

2. Grønsagsstave
Gulerødder, peberfrugter, bladselleri m.m. bliver til en god og sundhedssprudlende snack, når de skæres i mundrette bidder og dyppes i en gang skyr, der er krydret med salt og peber. 

3. Mandler
Listen af sunde kvaliteter er endeløs. Men mandlernes helt store trumf er dog det såkaldte MUFA, som er en type fedtsyrer, der gavner kredsløbet. Vær ikke bange for lidt salt på de tørristede mandler. Det er sundhedsmæssigt ubetydeligt.

4. Popcorn
Der er ikke mange, der skænker det en tanke, men majs er faktisk et fuldkorn. Ud over at være langt mindre kalorieholdige end chips, så giver de poppede kerner dig også kostfibre, der er rigtig gode for tarmene.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: