© istock

5 smutveje til mere sundhed

Du har sagt det til dig selv igen og igen: Jeg skal simpelthen til at leve sundere.

15. november 2019 af Kenneth Nielsen

Det behøver ikke at kræve den store planlægning eller tage meget af din tid, for ved at ændre simple mønstre og vaner i din hverdag kan du hjælpe dig selv til at få en sundere hverdag. Pluk løs af de her nemme tips.

1. Intet trilleri! Stopper du med at træde i pedalerne, når trafiklyset forude skifter til rødt, og lader cyklen trille langsomt hen mod vejkrydset? Hold i stedet farten, stop op ved lyskurven, og få så hurtigt din cykel op i fart igen, når det bliver grønt. Det giver motion og sved på panden. 

2. Spis mandler eller nødder. Dit hjerte vil takke dig for at tilføje et par håndfulde nødder i din daglige kost. Mandler nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 30 pct., hvis du spiser 30 gram om dagen, og hasselnødder er gode for dit tarmsystem på grund af deres høje indhold af kostfibre og sunde fedtstoffer. Drys evt. nødder på din skyr eller dine havregryn om morgenen – eller brug nødder og mandler som lækker pynt i din salat. 

3. Find en træningsbuddy. Find en eller flere træningskammerater, som kan hjælpe dig med at holde din motivation oppe – især når det begynder at blive koldt og mørkt udenfor. Det er altid hyggeligt at have en at snakke med og være social med, og så forbedrer det endda din kondition og sundhed. Typisk motiverer man hinanden til at blive hurtigere og stærkere.

4. Spis grønt. Hvis du vil opnå mere sundhed i din hverdag, så kan du roligt gå amok i de grønne fibre. Grønsager som broccoli, alverdens kål, rød be de, ingefær og løg er blot en lille del af de sunde madvarer, som hjælper dig til mere sundhed. In ge fær kan både bruges i varm te og i marinader til kød og salater. In ge fær forkæler bl.a. dit kredsløb med stoffer, som vir ker blodfortyndende og an ti in flamma to ri ske. Rødbede in de hol der meget nitrat, som er med til at holde dit blodtryk nede, og så giver dens indhold af an ti oxi dan ter dit immunforsvar et ekstra boost.

5. Spis fibre til morgenmad. Havregryn, rugbrød og bananer er blot nogle af de fiberholdige madvarer, du kan spise om morgenen, så du får en god og sund start på dagen. De kan være med til at stabilisere dit blodsukker og styrke dit immunforsvar og din tarmsundhed. 

 

 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: