Fødselsdagskage til en 100-årig

20 tips: Sådan bliver du 100 år

Jovist, det handler om gener og held, men det handler i høj grad også om alle de valg, du træffer i hverdagen. Vi giver dig 20 tips til at holde dig så ung og frisk som muligt hele livet igennem!

3. februar 2017 af Hans W. Gottlieb

Det handler om gener og held, men det handler i høj grad også om de valg, du træffer undervejs i dit liv, hvis du skal nå en trecifret alder. Omvendt er det vigtigste måske ikke at få en kage med 100 lys i, men snarere at have kræfterne til at kunne puste dem ud. Her får du 100 tips til at holde dig så ung og frisk som muligt – uanset hvor gammel du ender med at blive.

20 tips til at blive 100 år:

1. Dyrk sex

Lagengymnastik har mange sundhedsfordele, og flere studier peger endda på, at regelmæssig sex virker livsforlængende. I et britisk studie kunne forskerne konkludere, at de mænd, der havde sex min. 2 gange om ugen, havde en halvt så høj dødelighed som de mænd, der fik under én orgasme om måneden. Studiet er blevet kritiseret, idet det måske blot viser, at sunde mennesker har mere sex. Omvendt, så skader det jo næppe at gøre forsøget på at følge med de sexflittige.

2. ... Eller klar det selv 

Rent sundhedsmæssigt er det gavnligt for mænd på den ene eller anden måde at nå op på min. 21 månedlige sædafgange. Ligger man derover, sænker man nemlig risikoen for at få prostatakræft med 20 pct. ifølge et Harvard-studie. Kilde: European Urology 


Netflix
© iStock

3. Opsig dit netflix-abonnement

Et stort metastudie fra Harvard har koblet forlænget TV-kigning (defineret som +2 timer dagligt) med øget risiko for type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme og død af alle årsager (all cause mortality). Så det vil uden tvivl være til gavn for din sundhed, hvis du kan nøjes med ét enkelt afsnit ad gangen, når du tænder for yndlingsserien.

4. Drik te og kaffe

Koffein kan løfte din ydeevne, men forskning har også forbundet indtag af kaffe med styrkede kognitive evner i form af forbedret koncentrations- og indlæringsevne, friskhed og mindsket risiko for alzheimer, parkinson, type 2-diabetes samt visse kræftformer.

5. Spis laks og andre fede fisk

Laks og andre fede fisk er bl.a. rige på D-vitamin og de supersunde omega-3-fedtsyrer, der bl.a. er med til at holde hjernen sund.

6. Spis ingefær

Ingefær virker antiinflammatorisk, og knolden er af forskere sat positivt i forbindelse med bekæmpelse af alt fra diverse kræftformer til gigtlidelser, kredsløbsproblemer og leverskader.

7. Spis kål

Kål er fyldt med vitaminer, fibre og glukosinolater, som i kroppen omdannes til kraftfulde komponenter, der er i stand til at yde dokumenteret beskyttelse mod flere former for kræft og stive immunforsvaret af.

8. Spis æg

Æg giver dig proteiner af topkvalitet samt både E- og D-vitamin, jern, selen og sunde fedtsyrer.

9. Spis avocado

Avocado er fyldt med mineraler og vitaminer og er en super kilde til det sunde monoumættede fedt samt rigeligt med kostfibre.

10. Spis quinoa

Quinoa giver masser af proteiner, kostfibre, vitaminer og mineraler og ikke mindst hjertevenlige omega-3-fedtsyrer.

Vask hænder
© iStock

11. Vask hænder

Almindelige virussygdomme som fx influenza bliver gradvist mere alvorlige, efterhånden som vi ældes. En årlig vaccine efter 65-årsfødselsdagen kan nedsætte influenzarisikoen, men den bedste beskyttelse mod en lang række sygdomme er hyppig og grundig håndvask. Så indarbejd god håndhygiejne allerede tidligt i livet.

12. Snup (eventuelt) en lille en

Det bliver fortsat debatteret i sundheds- og forskerkredse, om en smule alkohol er gavnligt for sundheden. Flere befolkningsstudier peger på, at der er en let nedsat risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme, hvis man drikker små til moderate mængder alkohol jævnt fordelt hen over ugen. Omvendt stiger risikoen for at få forskellige kræftformer allerede ved én daglig genstand, så hvis alkohol for dig er en del af det gode liv, så drik et lille glas vin, eller del en øl, og indlæg alkoholfrie dage.

13. Husk at fejre fødselsdage

Alderskriser gør tilsyneladende ikke noget godt for sundheden. Amerikansk forskning har vist, at de, der har en positiv indstilling over for det at blive ældre, rent faktisk også bliver det. De, der så positivt på at blive ældre, blev i snit 7,5 år ældre end dem, der havde et negativt syn på at blive ældre. Kilde: Journal of Personality and Social Psychology

14. Tjek dig selv

Hver 3. måned bør mænd tjekke deres testikler og kvinder deres bryster for knuder. Tjek i samme ombæring, om modermærker har skiftet form eller farve eller er blevet irriterede eller ømme. Husk at få nogen til at tjekke ryggen.

Mand er til lægen
© iStock

15. Gå til lægen

Alt for mange tager et for langt tilløb, før de opsøger deres læge. Det gælder specielt mænd, der som resultat har en højere dødelighed end kvinder. Hver gang 100 kvinder dør af kræft, så dør 140 mænd, og for sen igangsætning af behandling er en af årsagerne. Så har du en mistanke, er det om at komme afsted. Og er de grå hår i overtal, så sørg for jævnligt at få målt dit blodtryk og kolesteroltal.

16. Skær ned på kødet

Forskning har vist, at vegetarer får færre blodpropper, og visse studier peger på, at vegetarer generelt lever længere end kødspisere. Det står dog ikke helt klart, hvorvidt det er fraværet af kød eller det øgede indtag af grønt (samt en ofte sundere livsstil), der potentielt øger levetiden. Til gengæld er der udbredt enighed om, at det for de fleste vil være sundt at skære ned på indtaget af forarbejdet og rødt kød. En strategi kunne derfor være en såkaldt flexitarisk kost med 2-3 kødfrie dage om ugen og så lade fisk og fjerkræ udgøre kødkilderne.

17. Læs bøger

Sæt tid af i hverdagen til at læse bøger, for bogorme lever i snit to år længere end dem, der ikke læser, viser et studie fra Yale. Al­ler­bedst så det ud for de, der hver uge læste over 3,5 timer.

Ældre par på landet
© iStock

18. Flyt på landet

50-64-årige, der bor i lavt befolkede områder, har en 19 pct. lavere dødelighed end jævnaldrende byboere.

19. Løft jern

Allerede fra 20-årsalderen begynder vi at miste muskelmasse, og med tiden begynder knoglerne tilmed at afkalke. Heldigvis kan styrketræning bremse processen. Din muskelmængde og -styrke er en indikator for, hvor gammel din krop er rent biologisk, og hvor hurtigt du ældes. Tilmed nedsætter mænd med stor muskelmasse risikoen for livsstilssygdomme som fx diabetes, der ofte følger i kølvandet på inaktivitet.

20. Tank op med olivenolie

Den dokumenteret længst levende person nogensinde er den franske kvinde Jeanne Calment. Hun døde i 1997 i en alder af 122 år og 164 dage. Hun mente selv, at en kost rig på olivenolie var forklaringen på hendes høje alder. Desuden havde hun angiveligt en forkærlighed for portvin samt chokolade, som hun spiste knap 1 kg (!) af om ugen. Nå ja, og så røg hun to cigaretter om dagen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: