Bær i en skål.
© iStock

Derfor skal du spise antiinflammatorisk kost

Et studie fastslår at den populære koststrategi kan mindske risikoen for en række helbredstrusler som diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

18. februar 2019 af Redaktionen

Populær koststrategi giver længere liv 

De senere år er det blevet særdeles populært at spise antiinflammatorisk, og det kan man roligt blive ved med. Et nyt studie fastslår nemlig, at antiinflammatorisk kost kan mindske risikoen for en række alvorlige sygdomme og tidlig død. 

Det er bl.a. fødevarer som olivenolie, nødder, fisk, bær, ingefær og kål, der menes at modvirke den kroniske inflammation, som mange af os har i kroppen. Er der for meget af den indre betændelse, kan det skade helbredet på flere fronter og kan på sigt føre til gigtsygdomme, type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme, mave-tarm-problemer og en stribe andre helbredstrusler. 

Det nye studie er baseret på data fra næsten 70.000 svenskere i alderen 45-83 år, som blev fulgt gennem 16 år. Det viste sig, at de personer, der spiste mest antiinflammatorisk, levede længere og havde lavere risiko for at blive ramt af forskellige sygdomme. 

Skema fra magasin.

Kilde: Journal of Internal Medicine 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: