Mand der sover

Risikoen for at blive forkølet øges med 51%, hvis du sover under 5 timer pr. nat. 

© iStock

Det sker der i din krop, når du sover

Videnskabsfolk har i århundreder grublet over, hvorfor vi er nødt til at bruge en tredjedel af vores liv på at sove. Men de senere år er eksperterne blevet meget klogere på søvnens mysterier og de livsnødvendige processer, der går i gang, når vi drager afsted til drømmeland.

21. november 2018 af Jesper U. Larsen

Derfor er nattesøvn vigtig

Der findes en hel del årsager til, hvorfor søvn er vigtigt for vores kroppe. Med en god nats søvn mindsker du bl.a. den øgede risiko for alzheimer senere i livet. Hvilke andre sundhedsfordele der er, ved at få 8 timers søvn hver nat, giver vi dig her. 

Appetitten

En god nattesøvn bidrager til at regulere appetitten og dermed mindske risikoen for overvægt. Søvnen stimulerer udskillelsen af mæthedshormonet leptin, hvorimod folk, der får for lidt søvn, har et højere niveau af sulthormonet ghrelin og en øget lyst til fede og søde madvarer.

Hjertet 

Faldende puls og blodtryk betyder, at presset på hjertet mindskes, samtidig med at dine blodkar holdes smidige. I det lange løb vil det mindske risikoen for åreforkalkning og andre hjerte-kar-sygdomme.

Musklerne 

Vil du have det optimale ud af din træning, så skal søvnen prioriteres. I den dybe søvn danner kroppen de væksthormoner, som er nødvendige for at restituere og bygge muskler og væv op efter træning og dagligt slid. 

Får du for lidt søvn, har du markant sværere ved at øge muskelmassen, og din skaderisiko bliver større.

Immunforsvaret

Når du sover, producerer kroppen hormoner, der styrker immunforsvaret, så du bliver mindre modtagelig over for fx forkølelser og influenza. Studier har vist, at personer, der sover for lidt, bl.a. producerer flere proinflammatoriske cytokiner. 

Det er et tegn på, at kroppen er i en svag betændelsestilstand – hvilket associeres med både diabetes, depression, demens og hjertesygdom.

Hjernen 

Søvn er nødvendig for at holde dig mentalt skarp og for, at dagens indtryk bearbejdes, så det, du har lært i løbet af dagen, kan fæstne sig i hukommelsen. For nylig har forskere fundet ud af, at hjernen, mens vi sover, bliver skyllet igennem af den såkaldte cerebrospinalvæske. 

Væsken sørger for at fjerne de mange affaldsstoffer, som skabes i løbet af dagen, hvor hjernen arbejder på højtryk. Uden søvn ville affaldsstofferne hobe sig op i hjernen og bl.a. give øget risiko for alzheimer.

Super-tilbud: Stor vinterpakke til dig

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, halsedisse, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: