forskellige rå grøntsager placeret på træbord
Hvad er der gode proteiner i?

Få inspiration til, hvilke proteinholdige grøntsager, du skal putte på tallerkenen.

© iStock

Disse grøntsager indeholder mest protein

Det er normalt det røde kød, der popper op i tankerne hos de fleste, når vi taler om protein. Men faktisk kan du hente masser af musklernes vigtigste byggestof i grøntsager som kartofler og broccoli.

24. august 2022 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Hvilke grøntsager har mest protein?

For jo, der findes masser af grøntsager med højt proteinindhold - og det kan sagtens lade sig gøre at få en masse proteiner indenbords, uden at skulle købe sig fattig i store bøffer. 

Vi har samlet en liste med 6 grøntsager med protein:

  1. Majs
  2. Spinat
  3. Kartofler
  4. Ærter
  5. Rosenkål
  6. Brocolli

Vil du blive klogere på protein? Så læs alt om et af musklernes vigtigste byggestoffer her.

Majs

Majs er naturligvis teknisk set et korn - men det ændrer ikke på, at den ofte spises som salat og indeholder hele 9 gram protein per 100 gram. Så hæld endelig dåsemajs i din salat.

Gule majskorn på hvid baggrund
Majs smager ikke bare godt - de tilhører også de proteinholdige grøntsager.© iStock

Spinat

Spinat indeholder 2,9 gram protein per 100 gram. Brug spæde spinatblade i dine salater, istedet for almindelig salat. På den måde får du både mere smag og protein ned i hverdags-salaten.

Læs også: 9 vegetariske proteinbomber, der slår kød.

Kartofler

Kartoflen er vant til at stå i skammekrogen over dens indhold af stivelse, men den indeholder altså også en god portion protein. Helt præcist 2 gram protein per 100 gram.

Ærter

Ærter indeholder hele 6,1 gram protein per 100 gram. Det gør dem til noget af det mest proteinholdige fra planteriget. Du kan desuden sagtens vælge den frosne udgave.

grønne rosenkål på hvid baggrund
Rosenkål er spækket med gode sager - ikke mindst protein.

Rosenkål

Rosenkål er efterhånden ved at være sluppet af med sit dårlige ry - og med god grund. Rosenkål indeholder 3,4 gram protein per 100 gram, og indeholder desuden store mængder antioxidanter, fibre og folat, der er essentielt, når der skal dannes blodlegemer.

Broccoli

Udover at være spækket med kostfibre, så er broccoli også rigt på protein. Ud af 100 gram broccoli, får man 2,8 gram ren protein.

Har du brug for mere inspiration til vegetariske proteinkilder? Så læs alt om tofu her. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: