Er A- eller B-mennesker sundest?

Din døgnrytme har faktisk indflydelse på, hvor sund du er.

21. marts 2017 af Jesper U. Larsen

Er du typen, der helst vil sent i seng, og som slider hårdt på snooze-knappen, når vækkeuret ringer om morgenen, så har du måske tendens til at spise usundt.

Et nyt studie viser nemlig, at B-mennesker generelt træffer mere usunde kostvalg henover dagen end de morgenfriske A-mennesker.

Natteravne vil have sukker

Finske forskere undersøgte 1.854 voksne mænd og kvinders kostvaner. I hverdagene spiste de personer, der var identificeret som B-mennesker, typisk mindre om morgenen – men det, de spiste, var til gengæld mere sukkerholdigt. Om aftenen spiste B-menneskerne både mere sukker og fedt end A-menneskerne.

I weekenden var forskellene endnu større. Her spiste natteravnene markant mere sukker og fedt, havde mere uregelmæssige spisetider og spiste dobbelt så ofte som A-menneskerne.

Forskerne peger på, at B-mennesker derfor kan være mere udsat for overvægt og bør være opmærksomme på, at deres døgnrytme kan have en effekt på deres sundhedsvalg.

Skipper oftere træningen

Studiet er ikke det første, der viser en sammenhæng mellem døgnrytme og sundhed. I 2014 viste amerikansk forskning fx, at B-mennesker generelt har flere stillesiddende timer end A-mennesker, og har sværere ved at fastholde en træningsrutine.

Er du træt af at være B-menneske, så er der faktisk en god chance for, at du kan lave om på det. Det menes, at kun cirka 30 procent af befolkningen er ægte A- eller B-mennesker. Resten kan sagtens vænne sig til en ny døgnrytme.

Kilde: Obesity

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: