© Istock

For meget mavefedt? Her går det galt

Fedtet på maven er en af de store udfordringer, særligt efter 40-års alderen. Se her, hvordan du undgår at få for meget af det farlige mavefedt.

2. august 2019 af Martin Kreutzer.

Disse faktorer øger din risiko for at få for meget af det farlige mavefedt.

For mange kulhydrater. Når du indtager for mange kulhydrater, ryger dit blodsukker i vejret. Det er en tilstand, som kroppen ikke tåler på den lange bane. Kroppen reagerer på de hyppige blodsukkerstigninger ved at deponere overskudskalorierne som fedt i bughulen. Husk, at ikke kun sukker, slik og sodavand kan være en faldgrube – det gælder derimod alle typer kulhydrater, inklusive frugt, rugbrød og andre umiddelbart sunde kilder.


For meget alkohol.
Øl, vin og spiritus er rigtig skidt for maven. Alkohol har vist sig at bremse forbrændingen af kroppens næringsstoffer. I stedet sender kroppen overskydende næring i depot der, hvor det er lettest at afsætte. Og her er bughulen det oplagte sted, fordi store blodkar strømmer igennem den.

Vil du ha' sixpack? Vi guider dig!

Stress. Er du stresset, kan det være ren gift for maven på mere end én måde. Du risikerer at få ondt i maven, løs mave og forstoppelse, men undersøgelser har også vist, at den psykiske overbelastning ligefrem kan øge mængden af fedt i bughulen. Årsagen er den massive udskillelse af stresshormoner, som stimulerer til øget fedtophobning.

Manglende fysisk aktivitet. Motion er helt afgørende, hvis du vil undgå, at bughulefedtet hober sig op – og dit bedste våben til at slippe af med det igen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: