Par går tur i skoven


© iStock

Gå dig stærk

Motion behøver ikke kun at handle om lange, sveddryppende træningspas med pulsen helt oppe i det røde felt. Du kommer langt bare ved at sætte det ene ben foran det andet.

12. december 2017 af Martin Kreutzer & Jesper U. Larsen

Gå - Verdens enkleste sundheds­råd!

Vi er skabt til at gå. Det er den naturligste bevægelse for os og har været det i titusindvis af år. Vores forfædre gik, når de skulle transportere sig rundt i verden, og helt automatisk blev de sunde og kom i god form.

Siden er vi blevet mere magelige, og vores arbejds- og fritidsliv er i dag fyldt op med stillesiddende aktiviteter, der er ren gift for vores sundhed. De mange timer, vi tilbringer på den flade, øger markant risikoen for at blive ramt af diverse livsstilssygdomme. Vil du styre uden om farerne, handler det derfor om at gøre forfædrene kunsten efter og følge dit instinkt – ganske enkelt ved at gå.

Det er nemt at undervurdere træningseffekterne af gang, fordi det ikke er hårdt på samme måde som en løbetur. Men faktisk kan gang matche løb på flere fronter, hvis blot du fletter regelmæssige, raske gåture ind i kalenderen.

For hvert skridt er der gevinst at hente, da både kredsløb, kondition og muskler nyder godt af, at du giver den gas på gåturene. Også din hjerne bliver skarpere af gåturene – både humøret, hukommelsen og kreativiteten får et løft.

Fordele ved at gå

  1. Bedre humør
  2. Stærkere hjerte
  3. Skarpere hjerne
  4. Bedre form
  5. Færre skader
  6. Stærkere knogler
  7. Vægttab 

Sådan går du effektivt

Du kan sagtens træne gang på en måde, der giver sved på panden og får pulsen i vejret. Hvis du for alvor vil løfte din form med gåture, er det vigtigt at intervaltræne undervejs frem for bare at slentre derudad i et roligt tempo. Du kan fx lægge en håndfuld intervaller ind midt i gåturen. Gå 2 minutter i så højt tempo som muligt, og hold derefter 2 minutters pause i almindeligt gåtempo, før du igen sætter farten op.

Måske synes du, det bliver lidt for mekanisk at fare ud ad en flad vej som en anden kapgænger i fastlagte intervaller, og så er det helt oplagt at henlægge gåturen til fx et bakket skovområde, hvor intervallerne kommer mere naturligt.

Prøv fx at gå 5 kilometer, og stræb efter at komme op ad alle bakkerne, og gå med så høj fart som muligt på turen op, mens du hviler ved at gå afslappet ned på den anden side. Eller gå helt offroad, og lad terrænet bestemme udfordringerne.

I modsætning til et løbeprogram, hvor du meget langsomt bygger formen op for at undgå skader, er der ingen problemer i at kaste sig ud på kilometerlange gåture, fordi gangtræningen er skånsom for både muskler, led og sener. Du får simpelthen fuld valuta for pengene allerede fra den dag, du går i gang.

Og dagen efter, mens løbebegynderen sidder og plejer sine trætte led og sener, kan du trave afsted på endnu en tur.

Sådan går du mere i hverdagen

Ud over de rendyrkede gåture, hvor dit eneste formål er at gå, er det værd at tænke over, hvordan du kan forene hverdagens mange gøremål med nogle flere skridt. Tænk over, hvor ofte du bruger bilen til småture, der lige så nemt kunne ordnes på gåben. Og den tid, du spilder på at vente ved busstoppestedet, kan også sagtens udnyttes til at gå et par stoppesteder længere frem.

Mulighederne for at flette masser af gang ind i dagens program er utallige, og for at gøre motivationen endnu større kan det være en god idé at investere i et fitness-armbånd. Det er en god træningsmakker, som kan holde dig lidt i ørerne og afsløre, om du er god nok til at snige skridt ind i hverdagen. 

Vi anbefaler: Genialt løbebælte

Nu kan du opbevare din telefon, nøgler og kreditkort på en nem og sikker måde, når du træner. Med dette smarte bælte kan du nemlig have alle dine vigtige ting med på løbeturen, cyklen eller i fitnesscenteret. Bæltet har to lommer, der kan udvides og holder dine ting fast, så du slet ikke opdager, at du har dem med. Med de to lommer kan du desuden have dine nøgler i den ene, mens din telefon kan ligge sikkert og uden at blive ridset i den anden.

Den store lomme har en lille udgang dine høretelefoner på bagsiden, og så er bæltet vandafvisende, så dine ting ikke bliver våde. Lige nu kan du få det geniale bælte sammen med 2 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, for KUN 69,50 kr. (+29,50 kr. i porto og ekspedition) I ALT 99 kr. Du får også en digital løbeguide med masser af tips til, hvordan du bliver en hurtigere og bedre løber. Læs mere om tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: