Grøn te
Elsker du også te?

Der findes utallige slags, som alle besidder nogle fordele. Vi har her samlet de te-typer, der kan give dig lidt mere energi til træningen. 

© iStock

Giver te energi til træningen?

Te er opkvikkende, og flere typer indeholder koffein, men slet ikke i samme grad som kaffe. Mens du fra en kop stærk kaffe får op mod 150 mg koffein, giver samme mængde te dig under en tredjedel. Til gengæld er te mere mavevenlig før hård træning, og drikken har mange andre sunde gevinster.

Sort te: Brygges på tørrede og fermenterede teblade. Sort te har det højeste indhold af koffein, ca. 50 mg pr. kop. Drikker du den før træning, kan den virke opkvikkende og lettere præstationsfremmende. Rig på antioxidanter.

Sort te giver energi

Sort te

© iStock


Grøn te: 
Er en ufermenteret te, dvs. at tebladene kun er varmebehandlet ganske kort. Dermed bevares en større del af teens naturlige vitaminer, mineraler og antioxidanter. En kop grøn te indeholder ca. 30 mg koffein.  

Grøn te giver energi

Grøn te 

© iStock

>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. << 


Hvid te:
Stammer fra teplantens fine bladknopper, som dampes og tørres forsigtigt. Hvid te stimulerer bl.a. tarmsystemet og har historisk været anvendt for sine helbredende evner. Lavt koffeinindhold og mild i smagen. 

Hvid te giver energi

Hvid te

© iStock


Rød te: Ligesom med urtete er der reelt ikke tale om te, da den stammer fra en nåletræsbusk (rooibosplanten). Indeholder bl.a. flavonoider og andre sunde stoffer, som styrker dit immunforsvar. Helt fri for koffein.

Rød te giver energi

Rød te

© iStock

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: