Mand har dårlig holdning
© iStock

Hvordan træner jeg mig til en bedre holdning?

Kan det overhovedet lade sig gøre at forbedre sin rygholdning, og i så fald, hvordan gør man?

27. februar 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Svar: Ja, det er muligt at forbedre sin holdning, og de primære redskaber i den forbindelse er at rejse sig op oftere og lave styrketræning af ryggen og coremusklerne.

Når vi sidder ned længe, trykkes hvirvlerne i den nederste del af rygsøjlen sammen. Typisk tipper hovedet fremad og havner foran skuldrene.

4 tips til en bedre holdning

1. I lige linje

Det gælder om at sidde og stå med ret ryg og hovedet i lige forlængelse af rygsøjlen. Og når du står og går, så forestil dig, at der går en lige linje fra ørerne og ned gennem skuldre, hofter og knæ til fødderne. I den position er du stærkest, og musklerne får de bedste forudsætninger for at arbejde.

2. Bevæg dig

Har du et stillesiddende job, så er det i særklasse vigtigt, at du flittigt husker at tage en mikro- pause – mindst 1 gang i timen – hvor du går en lille tur, fx hen til kaffe- automaten, til printerrummet eller til toilettet. Har du et hæve-sænke-bord, så sørg for at køre det op ofte – gerne hver time. 

3. Træn styrke 

Sørg for især at træne musklerne i den øverste del af ryggen. Du kan lave enkle øvelser hjemme på stuegulvet, men fx svømning, langrend og roning er også godt. Undgå overdreven træning af brystmusklerne, da korte brystmuskler trækker skuldrene frem, og det forværrer en kritisk holdning.

4. Kig efter

Husk, at holdning er et dynamisk fænomen, så det er ikke gjort med at stå med en god holdning, hvis du mister den, så snart du går eller løber. Når du passerer et spejl eller et stort spejlende vindue, så tjek din holdning. Det minder dig om at holde overkroppen oprejst og rank.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: