Paranødder

Paranødden er en fantastisk kilde til selen. Selen er et sporstof, som ifølge flere undersøgelser er en kraftig antioxidant og understøtter dit immunforsvar.

Paranødder 

Selen understøtter dit immunforsvar ved at hindre skadelige stoffer i at angribe kroppens celler.

Sådan gør du: Nødderne kan fint spises som et sundt mellemmåltid. Alternativt kan du blande dem i myslien eller frugtsalaten eller komme dem i gryderetter og lignende. Dypper du dem i mørk chokolade, har du en dobbelt immunforsvars-booster. 

Andre styrker ved paranødden: Nødden indeholder en bred vifte af sunde stoffer som immunforsvarsstyrkende E-vitamin og blodtrykssænkende kalium. 

Andre nødder, der også er gode: Indmad, skaldyr og fjerkræ er andre gode kilder til selen. Variér gerne, da nødderne godt nok er sunde, men også rige på kalorier. 

Hvor mange nødder om dagen?: Hold dig til mellem 30 og 50 gram nødder om dagen. 

Paranødder næringsindhold pr. 100 gram:

  • Energi: 678 kcal
  • Protein: 15 gram
  • Fedt: 65 gram
  • Kulhydrat: 13,8 gram 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: