Læs også

Solbær

Svesker


© iStock

Svesker

Svesken indeholder oceaner af mikroskopiske plantestoffer, der fra tarmen stryger over i blodet og videre ud i kroppens celler.

Svesker

Sveskerne er fine at spise som sund snack, hvor de erstatter vingummi, bolsjer og andet slik. Alternativt kan du skære dem i små stykker og komme dem i myslien. Eller du kan koge dig en sveskegrød. 

Svesker mod forstoppelse

Svesken indeholder både kostfibre og plantestoffer, der sætter effektivt gang i tarmsystemet. Det er særlig fordelagtigt, hvis du her i den mørke vintertid spiser tung vintermad og begynder at døje en smule med en stoppet mave. Husk, at svesker er meget rige på kulhydrater og relativt dyre i det daglige kalorieregnskab. 

Gode alternativer til svesken

Tørrede abrikoser, rosiner, tørrede figner og andre former for tørret frugt deler mange af sveskernes kvaliteter.

Hvor mange svesker må jeg spise om dagen?

Spiser du 2-4 svesker om dagen, er det en passende dosis i forhold til kalorieregnskabet og i forhold til sveskernes evne til at sætte kraftigt skub i fordøjelsen. 

Næringsindhold pr. 100 gram: 

Energi: 257 kcal
Protein: 2,7 gram
Fedt: 0,7 gram
Kulhydrat: 63,3 gram 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: