© istock

Virker C-vitamin mod forkølelse?

Kan man slå sin forkølelse ned med C-vitamin? Og kan man gøre noget for at undgå at blive ramt af den?

18. november 2019 af Jesper U. Larsen

Til trods for at mange tænker på C-vitamin som det rene vidundermiddel mod forkølelse, er der stor forskel på, om vi taler forebyggelse eller helbredelse. Nogle få studier har påvist, at C-vitamin kan afkorte varigheden og reducere styrken af en forkølelse med op til 5-10 procent, mens andre studier har konkluderet, at det stort set intet batter. 

Til gengæld ser tilstrækkelige mængder C-vitamin ud til at kunne forebygge forkølelse. Der skal dog rigtig meget til. I de fleste tilfælde skal du pr. dag spise, hvad der svarer til indholdet i 15-30 appelsiner, hvilket ikke er særlig realistisk. Ønsker du at skærme dig mod forkølelse, kan du evt. tanke op med C-vitamin i form af kosttilskud. Udluftning og hyppig håndvask er dog mindst lige så vigtigt for at undgå snue.

3 KOSTTILSKUD MOD FORKØLELSE

D-VITAMIN: Spiser du ikke så meget fisk, kan du overveje at tage tilskud af solskinsvitaminet, da det holder forkølelsen på afstand. 

ZINK: Indtag 75-100 mg zink det første døgn, du mærker forkølelsen. Det kan reducere sygdomslængden med ca. 33 procent. 

C-VITAMIN: Indtag 1.000-2.000 mg C-vitamin dagligt for beskyttelse – især hvis folk omkring dig er forkølet. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: