Kvinde der tager sig til ryggen
Kvinde der tager sig til ryggen© depositphotos.com

Sådan holder du dig aktiv på arbejdet

I et stillesiddende arbejde kan det være svært at inkorporere bevægelse, og det kan føre til arbejdssmerter. Det kan du undgå med aktive øvelser og god ergonomi.

21. december 2022

Mange danskere arbejder på et kontor, og det er ensbetydende med, at mange derfor sidder ned størstedelen af dagen. Men når man sidder ned mange timer om dagen, kan man ende med at udvikle arbejdsskader som følge af dårlige arbejdsstillinger. Men i dag kan arbejdsskader høre fortiden til, hvis man sørger for at indføre motion og god ergonomi.

Motion på arbejdet

Hvordan kan man prioritere motion i løbet af en travl arbejdsdag? Det er vigtigt, hvis du vil styrke kroppen og undgå ledsmerter, og der er derfor flere måder, hvorpå du kan inkorporere motion, som både kan gøres alene og med kolleger.

Du kan blandt andet:

  • Gå en tur, mens du og dine kolleger holder møde

  • Gå ned til dine kolleger eller chef frem for at sende en mail

  • Gå ned og hent kaffe eller gå på toilettet

  • Indfør udstrækning og lette øvelser én gang om dagen

Ergonomiske møbler

Et godt ergonomisk arbejdsmiljø indebærer, at udstyret og de fysiske omgivelser er tilpasset den enkelte. Der er nemlig flere sundhedsmæssige konsekvenser ved ikke at have styr på ergonomien. I dag findes der flere billige og ergonomiske kontormøbler som et hæve sænkebord, som kan bidrage til bedre arbejdsstillinger. Et hæve sænkebord er nemlig en opgradering fra et normalt skrivebord, da det er elektrisk og kan ændre arbejdshøjden, så du kan variere din arbejdsstilling.

Hæve sænkebordene kan fås til både dit kontor på arbejdspladsen og i hjemmet, da de findes i forskellige størrelser som 160x80 cm og 120x75 cm. De fås også som hjørneskriveborde, så de kan tilpasses ens pladsbehov. Et hæve sænkebord er både en sundhedsmæssig og god økonomisk investering.

Stræk ud løbet af dagen

En god måde at holde bevægelse i kroppen er ved at skifte arbejdsstilling. Du kan veksle mellem at sidde og stå op, du kan gå lidt rundt, og du kan endda også sidde omvendt på stolen. Enhver form for bevægelse er godt.

Så er der også en række strækøvelser, som du med fordel kan benytte dig af i løbet af dagen.

  • Sid eller stå op og bøj armene, så dine fingerspidser hviler på skuldrene. Derefter tegner du store cirkler med albuerne. 20 cirkler hver vej.

  • Stræk din ene arm mellem benene og bøj håndleddet, så håndfladen vender op ad. Derefter tager du fat om den ene hånd og trækker hånden ned, så du kan mærke et stræk fra albuen til hånden. Dette gør du i 20 sekunder.

  • Flet fingrene bag nakken og træk så hagen ind. Pres dit hoved bagud, så du kan mærke det spænder i nakken. Dette gør du i 10 sekunder, og derefter giver du slip.

De mange fordele

Når hele 80 procent af danskere, ifølge Rigshospitalet, vil opleve rygsmerter i løbet af deres liv, så vil der være nogle af de danskere, som oplever rygsmerter i forbindelse med arbejdet. Og vil man undgå at være en del af den statistik, er god ergonomi en måde at undgå det på. Der er tilmed en række andre positive effekter:

  1. Øget produktivitet

  2. Medarbejderne føler sig værdsat

  3. Mindre fravær

  4. Færre omkostninger

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: