Mand der ligger vågen i sin seng.
© iStock

4 skjulte søvntyve

Søvn er i den grad vigtig for vores sundhed. Alligevel sniger der sig søvntyve ind i vores hverdag. Her er fire almindelige vaner og omstændigheder, der ødelægger søvnen, og gode råd til at styre sikkert udenom.

12. marts 2018 af Hans Westhausen Gottlieb

Styr udenom søvntyvene  

Det er nemmere sagt end gjort at få den søvn, vi egentligt har brug for. Udover binge-watching af tv-serier lige før sengetid, kan stress og tankemylder ligeledes have en stor effekt på din nattesøvn. 

Vi giver dig her 4 bud på, hvorfor du måske har svært ved at sove, og hvordan du nemt kan styre uden om dem. 

1. Serier: Netflix, HBO, Viaplay osv. 

Liiige et afsnit mere. Og pludselig blev aften til nat. Hvis du kommer for sent i seng, betyder det ikke blot, at du får for få timers søvn, hvis ellers du skal tidligt op næste morgen; værre endnu er det, at du misser det naturlige søvnvindue, som er åbent fra kl. 22 til 23.30, og hvor kroppen er optimalt klar til at sove. 

I stedet vil energiniveauet stige igen, du vil føle dig frisk og få svært ved at falde i søvn, selvom det er blevet meget sent, og du er meget træt. Det næste søvnvindue åbner først kl. 3-4. 

Binge-watching af TV-serier er kommet i søvn­for­sker­nes kritiske søgelys. I en britisk un­der­sø­gel­se fra sidste år sagde hele 32 pct., at de har skippet søvn for at binge-watche og som konsekvens har følt sig trætte efterfølgende.

2. Tankemylder 

Hvis du ligger og spekulerer og grubler over fx problemer med familie, venner eller på jobbet, er det svært at finde ro til at falde i søvn. Og det bliver kun tiltagende sværere, efterhånden som søvnløse minutter bliver til timer, og du begynder at fokusere på, hvor lidt potentiel søvn der er tilbage, før vækkeuret ringer. 

En løsning kan være at stå op og fatte en god gammeldags pen og et stykke papir for så at skrive bekymringer, opgaver og tanker ned. Du behøver ikke at løse tingene, men blot det at få tankerne ned på papir giver ro i hovedet.

3. Kosttilskud

Guarana, ginseng og B12-vitamin er blot nogle af de kosttilskud, som gennem deres opkvikkende virkning kan skade din søvn. Tag dem derfor om morgenen, så du undgår, at de spærrer for døren til drømmeland.

4. Stress

Alt det, som stress gør fysisk – bl.a. hjertebanken, forhøjet puls, hovedpine og uro i kroppen – er ødelæggende for søvnen. Er det kronisk, bør du kontakte din læge, men er du blot kortvarigt presset af travlhed, så lav evt. åndedrætsøvelser inden sengetid.

Træn det dybe åndedræt:

  • Lig eller sid ned. Placér den ene hånd midt på brystet. Den anden hånd lægger du på maven.
  • Træk vejret ind gennem næsen og ned i mellemgulvet, så maven – og ikke brystkassen – buler ud, når du trækker vejret.
  • Ånd ind gennem næsen, og hold vejret i 8 sekunder. Lad så luften sive langsomt ud gennem næsen i løbet af ca. 4 sekunder.
  • Fortsæt øvelsen i 2-5 minutter. 

Få mere ud af træningen

Vil du have mere ud af din træning? Så skal du have det rigtige gear. Lige nu kan du få lækker træningstrøje fra Craft sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Trøjen er lavet i et let, blødt og elastisk materiale, der følger dine bevægelser helt suverænt. Den er desuden fantastisk til at transportere den overskydende varme væk fra kroppen, og det betyder, at du kan bruge den til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven, træning i fitnesscenteret eller på løbeturen. Trøjen er designet med en lang lynlås foran, hvilket giver stor mulighed for masser af ventilation. Og hvis du bruger den en kølig morgen eller aften, kan den lynes helt op, så den høje hals danner en dejlig, tæt krave.


Pulloveren har en værdi af 599 kr., men lige nu kan du få den sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Læs mere om det skarpe tilbud her – og rigtig god fornøjelse med din træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: