© iStockphoto

Sådan stopper du snorken

Der er heldigvis mange ting, du selv kan gøre for at minimere snorken. Se her, hvor du kan sætte ind.

7. maj 2019 af Birgit Brunsted

Tab dig – hvis du er overvægtig. Fedtdepoterne sætter sig også i dine luftveje, der bliver snævrere og derfor lettere kan vibrere.

Kom i form – undersøgelser har vist, at 7 timers træning om ugen og derover reducerer snorken og forebygger søvnapnø.

Lad være med at ryge – det går ud over åndedrættet og får slimhinderne i næse og hals til at svulme op, så luften får sværere ved at passere.

Undgå passiv rygning – det giver de samme gener i slimhinderne som rygning.

Pas på med alkohol – og beroligende midler og sovepiller, før du går i seng. De får ikke kun dig, men også dine luftveje til at slappe af, så du lettere snorker.

Tennisbold-tricket – de fleste snorker mest, når de sover på ryggen, så det er en fordel at sove på siden eller på maven. Det er lettere sagt end gjort, men her har en amerikansk søvnekspert et godt råd: Sy en lomme i din pyjamas – mellem skulderbladene cirka 30 cm over livet – og put en tennisbold i lommen. Hver gang du vender dig om på ryggen i løbet af natten, vil bolden føles så ubehagelig, at du hurtigt ruller dig over på siden igen.

Anti-snorke-pude – måske kan en specialpude også reducere snorken. Nogle antisnorkepuder er designet, så det er nemmere at få en arm ind under puden – uden at komme så højt op, at sovestillingen bliver ubehagelig. Det medfører, hvis puden virker for dig, at du har nemmere ved at sove på siden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: