© istock

Søvn er det bedste våben mod snot

Hvis du vil undgå at blive forkølet her i vinter, er det afgørende, at du får nok søvn, viser studier.

14. januar 2020 af Redaktionen

Forkølelser er svære at styre udenom her i vintermånederne, men hvis du sørger for at få din søvn, bliver du langt bedre rustet til at tage kampen op mod snot, nys og host. Tyske forskere har fundet en del af forklaringen efter at have undersøgt, hvordan søvnens længde påvirker immunforsvarets såkaldte T-celler og deres evne til at nedkæmpe infektioner og virus. 

Når T-cellerne opdager en inficeret celle, aktiverer de et særligt protein kaldet integrin, som gør dem i stand til at klæbe sig til cellen og bekæmpe den. Men den tyske forskning viste, at kroppens evne til at aktivere proteinet er hæmmet hos personer med søvnmangel – og i øvrigt også hos dem, der er stressede. Resultatet ligger i tråd med andre undersøgelser, der har vist, at søvnen har stor betydning for, hvor godt immunforsvaret fungerer. 

For nogle år siden udsatte amerikanske forskere 164 frivillige testpersoner for forkølelsesvirus gennem næsedråber. De personer, der i ugen op til forsøget havde sovet under 6 timer pr. nat, havde 4 gange større risiko for at blive syge end de, der havde sovet mere end 7 timer. Søvnlængden var dermed den mest afgørende faktor for, om folk blev syge – også mere end fx rygning, motion og alkoholvaner.

Hvor meget søvn er nok?

Det nøjagtige søvnbehov varierer fra person til person, men omkring 7-8 timer i drømmeland er passende for langt de fleste voksne. De færreste kan klare sig med mindre end 5-6 timer – eller har gavn af at sove mere end 9 timer. 

Søvnbehovet kan dog ændre sig kortvarigt, når kroppen har særlig brug for at restituere – eksempelvis når du er syg, er stresset eller træner meget hårdt.

Forskning har vist, at der både kan være en sundhedsfare forbundet med at sove for lidt og for meget. I et nyt studie sammenlignede man risikoen for hjerteanfald hos personer med forskellig søvnlængde. De personer, som sov mindre end 6 timer pr. nat, havde 20 % større risiko for at få hjerteanfald end de, der sov 6-9 timer. Men de, der sov mere end 9 timer, havde 34 % større risiko. 


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: