© istock

Bliv klog på naturens egne lykkepiller

4 naturlige stoffer som giver dig øget glæde og velvære

21. september 2020 af Niels Halfdan Hansen & Jesper U. Larsen

Særligt fire hormoner har en positiv indflydelse på vores humør. Se her, hvordan du nemt og helt uden recept øger mængden af dem og får en større lykkefølelse.

Dopamin

Produceres af binyrerne og små grupper af specialiserede nerveceller, særligt i hjernen, hvor det fungerer som en såkaldt neurotransmitter – et stof, der tillader hjernecellerne at kommunikere med hinanden. Dopamin kaldes belønningshormonet og spiller en aktiv rolle i målrettet adfærd og motivation. Når det bliver frigjort, får vi et rush.

Sådan øger du produktionen:
● Sov regelmæssigt og tilpas længe.
● Meditér.
● Få aminosyren tyrosin ved at spise kylling, fisk, æg, avocado, broccoli, spinat og bælgfrugter som ærter, bønner og linser.

Oxytocin

Bliver dannet i hypotalamus i hjernen og er, ligesom dopamin, en neurotransmitter. Få af kroppens stoffer får så meget pæn omtale som oxytocin, der bliver kaldt både kærlighedshormonet og krammekemikaliet. Et enkelt skud af det vellidte hormon gør os både mere tillidsfulde, empatiske, generøse og samarbejdsvillige.

Sådan øger du produktionen:
● Klap et kæledyr.
● Få en orgasme.
● Kram og kys dem, du holder af.  

Serotonin

Bliver primært produceret i tarmsystemet. Hormonet påvirker alt lige fra humør og hukommelse til appetit og fordøjelse. Produktionen af serotonin er knyttet til vitaminet B6 og den essentielle aminosyre tryptofan. Essentielle aminosyrer kan kroppen ikke selv producere, og vi skal derfor have dem tilført via kosten. Æg, ost, laks og nødder er gode tryptofankilder.

Sådan øger du produktionen:
● Træn 30 minutter dagligt.
● Nyd solen – selvfølgelig med måde.
● Dyrk yoga.

Endorfin

Produceres i centralnervesystemet og i hypofysen – en lille kirtel på størrelse med et bær, som sidder under hjernen. Endorfiner er kroppens naturlige smertestillende medicin. De minder om morfin og søsterstoffet opium i deres kemiske struktur, og de virker på stort set samme måde ved at påvirke de hjerneceller, der normalt sender besked om smerteoplevelse til andre dele af hjernen. 

Sådan øger du produktionen:
● Vær fysisk aktiv.
● Spis chokolade.
● Få akupunktur.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: