Kvinde der løber udenfor.
© iStock

Derfor får motion os til at spise sundere

Vil du gerne have sundere spisevaner, så er motion et godt sted at starte. Læs her, hvordan det hænger sammen.

7. juli 2019 af Redaktionen

Derfor ændrer motion vores spisevaner

Når man sætter sig for at leve sundere, kan det virke uoverskueligt at skulle ændre det hele på én gang – både spise sundere, dyrke mere motion og alt det andet, man burde gøre. 

En nemmere strategi er at ændre én vane ad gangen, og ifølge et nyt studie kan det være en fordel at starte med motionen. Så er der nemlig en god chance for, at andre sunde vaner helt automatisk følger med. 

En gruppe inaktive personer, som blev sat til at dyrke regelmæssig motion, begyndte således helt af sig selv at tage sundere kostvalg. 

Forskerne rekruttere de 2.680 personer mellem 18 og 35 år, som dyrkede mindre end 30 minutters motion om ugen. De blev nu sat til at dyrke kardiotræning i 30 minutter tre gange om ugen i 15 uger. 

De kunne vælge mellem forskellige træningsmaskiner som fx motionscykel, løbebånd og romaskine. Deltagerne fik at vide, at de ikke skulle ændre deres kostvaner. 

Det gjorde de så bare alligevel, for da man sammenlignede deres kost før og efter forsøget, var det en klar tendens, at de var begyndt at spise sundere mad. De spiste fx mere frugt og grønt, fisk og nødder og indtog mindre sodavand, usunde snacks og frituremad. 

Jo mere, og jo hårdere en person havde trænet i forsøgsperioden, des større forbedringer skete der i spisevanerne. 

Ifølge forskerne er det ikke sandsynligt, at virkningen er lige så stor den anden vej – så personer, der ændrer deres kost i en sundere retning, kan altså ikke forvente at få lysten til mere motion foræret. 

Hvad er forklaringen?

Ifølge forskerne er der formentlig både biologiske og psykologiske årsager til, at motion får os til at spise sundere. 

  • Den ubevidste: Fysisk aktivitet øger produktionen af signalstoffet dopamin og ændrer kroppens appetitregulerende hormoner. Fra dyreforsøg ved man, at dette giver en lavere præference for fedtholdige fødevarer.

  • Den bevidste: Når vi oplever positive resultater på ét område, motiverer det os til også at ændre andre vaner. Så når vi fx får mere energi eller kan se, at kroppen bliver mere fit af at dyrke motion, smitter det af på vores kostvalg


Kilde: International Journal of Obesity

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: