Mænd der cykler
© iStock

Derfor holder træning dit immunforsvar ungt

Studier viser at regelmæssig træning, som eksempelvis cykelsport, kan have en effekt på hvor godt dit immunforsvar er, også selvom du er kommet længere op i alderen.

9. maj 2019 af Redaktionen

Hold immunforsvaret ungt

Kroppens evne til at bekæmpe sygdomme og infektioner kan holdes i topform langt op i alderen, hvis du sørger for at træne regelmæssigt. Det viser et nyt studie, hvor en gruppe ældre cykelmotionister m/k havde et immunforsvar helt på højde med unge menneskers. De britiske forskere rekrutterede 125 amatørcykelryttere i alderen 55-79 år, som var i god form og havde motioneret det meste af livet.

Deltagerne gennemgik forskellige tests i laboratoriet og blev sammenlignet med en gruppe raske voksne, som ikke motionerede jævnligt. Denne gruppe bestod dels af personer i alderen 57-80 år, og dels af unge i alderen 20-36 år. Rygere og personer med stort alkoholforbrug, forhøjet blodtryk eller andre sygdomme var på forhånd udelukket fra forsøget. 

Mest overraskende var det, at immunforsvaret hos de ældre cykelmotionister tilsyneladende ikke var blevet ældre. De såkaldte T-celler, som er en vigtig del af immunforsvaret, bliver produceret i thymus, en kirtel, der sidder bag brystbenet. 

Normalt svinder thymus ind allerede fra 20-årsalderen og fører til en nedsat produktion af de vigtige T-celler. Men hos de ældre motionister i studiet producerede kirtlen lige så mange T-celler som hos en ung person. 

Kilde: University of Birmingham

5 andre gevinster

Disse typiske alderstegn havde motionisterne undgået:

  1. Muskelmasse
    Fra midten af 20’erne til 80-årsalderen mister man typisk 30 pct. af muskelmassen. Men dette fald så man ikke hos de ældre motionister, som dermed havde større chance for at kunne klare sig selv i alderdommen. 

  2. Styrke 
    De ældre cykelryttere havde bevaret en god muskelstyrke. 

  3. Kolsterol 
    Motionisterne havde et sundt kolesteroltal. 

  4. Testosteron
    De mandlige motionister havde et højere testosteronniveau end de inaktive. Det hjælper bl.a. til at bevare en sund libido og en skarp hjerne. 

  5. Fedtprocent
    Ikke overraskende var motionisterne bedst til at holde vægten nede. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: