Kvinde der løber om aftenen.

Hvis du ikke har fået trænet i dagtimerne, kan du ifølge forskningen sagtens løbe en sen aftentur uden at frygte for dårlig søvnkvalitet.

© iStock

Derfor kan træning om aftenen give bedre søvn

Aftentræning smadrer ikke søvnen, fastslår forskning. Der er dog en enkelt undtagelse, som kan have en negativ konsekvens for din nattesøvn.

1. maj 2019 af Redaktionen

Aftentræning ødelægger ikke din søvn

Det er en myte, at træning kort før sengetid giver dårligere søvn. Det siger schweiziske forskere, som har gennemgået 23 studier på området. Ifølge forskningen kan du roligt dyrke motion i de sidste fire timer op til, at du skal sove, uden at frygte for søvnkvaliteten. 

Faktisk tyder det på, at aftentræning kan give bedre søvn. Ved at kombinere data fra de mange studier fandt forskerne frem til, at personer, der havde motioneret om aftenen, i gennemsnit tilbragte 21,2 pct. af deres sovetid i den dybe søvnfase den følgende nat. 

Personer, der ikke havde motioneret om aftenen, tilbragte kun 19,9 pct. af sovetiden i dyb søvn. Det er i den dybe søvn, at kroppen restituerer maksimalt. 

En enkelt undtagelse 

Det eneste tilfælde, hvor træning ser ud til at have en negativ effekt, er, hvis man dyrker meget intensiv træning, fx intervaller, inden for de sidste 60 minutter, før man går i seng. 

Her bliver det sværere at falde i søvn efterfølgende, da pulsen ikke når at komme langt nok ned. I et studie var testpersonernes puls således stadig 20 slag højere end deres hvilepuls, da de lagde sig til at sove. 

Én ting er dog forskning, en anden er egne erfaringer. Hvis du oplever, at aftentræning giver dig søvnbesvær, så forsøg at træne lidt tidligere på dagen eller at sætte intensiteten ned, indtil du finder ud af, hvor din personlige grænse ligger. 

Kilde: ETH Zürich

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: