Mand der holder en kettlebell.

Du kan godt træne med høj puls og forbrænde en masse kalorier under styrketræning. Træn med korte pauser, og lav dynamiske helkropsøvelser som fx kettlebell swings

© iStock

Derfor svinger din puls

Din puls kan nemt være forskellig fra det ene træningspas til det andet, selvom du anstrenger dig lige meget. Se her, hvilke faktorer der påvirker pulsen.

8. april 2019 af Lasse Lyhne

Derfor svinger pulsen 

En hel række faktorer ud over din direkte indsats påvirker også pulsen. Her får du 5 forklaringer på, hvorfor din puls kan svinge. 

1. Du er træt eller sløj 

Har du sovet dårligt, er du mentalt træt oven på en lang arbejdsdag, eller er du ikke ordentligt restitueret, er det svært at presse pulsen op. Er du småsyg, vil pulsen ligge højere både under hvile og træning.

2. Du er lige gået igang 

Pulsen stiger langsomt, så derfor kan du først forvente, at pulsen er stabil og svarende til din reelle træningsbelastning efter ca. 5-10 minutters arbejde. Herefter vil pulsen faktisk stige lige så stille gennem hele træningen, selvom tempoet er det samme (dette kaldes cardiac drift).

3. Det er varmt 

Er det varmt, og er du desuden dehydreret, vil pulsen ligge højere end normalt. Du kan derfor få kunstigt høje værdier i spinninglokaler eller i varmt klima.

4. Du træner om morgenen 

Træner du om morgenen eller sent om aftenen, vil din puls typisk være lavere. Hele dit metaboliske system er ikke rigtig vågent i ydertidspunkterne, så her kan du ikke presse pulsen ordentligt op

5. Du lavet noget andet 

Laver du en anden sport, end du er vant til, vil det typisk være vanskeligere at presse pulsen op. Det skyldes dels, at muskelarbejdet er anderledes, og musklerne derfor syrer til, inden pulsen kommer op, dels at et nyt og anderledes bevægelsesmønster stiller store krav til din koordination. Derfor vil hjernen blive træt, inden kroppen gør det

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: