Kvinde der spiser et æble.
© iStock

Er det usundt at træne på tom mave?

Træner du om morgenen? Så har du måske været i tvivl om, hvorvidt du skal spise før træningen. Her får du svar på, om det er usundt at træne på tom mave.

6. maj 2019 af Jesper U. Larsen

Er det usundt at træne om morgenen på tom mave? 

Jeg træner som regel på tom mave om morgenen, da jeg sjældent er sulten først på dagen. Er det o.k.? 

SVAR: Har du det bedst med at træne på fastende hjerte, og passer det godt ind i dine morgenrutiner, så gør det. 

Kun hvis du kan mærke, at dit blodsukker falder drastisk undervejs, eller hvis du står over for en timelang træning, hvor du har tendens til at blive sulten eller måske endda utilpas, hvis du træner på tom mave, gør du klogt i at tanke op med lidt energi inden. 

Mange gange kan det ligefrem være en fordel at vente med maden, til træningen er overstået, da en fyldt mavesæk som regel generer under løb, yoga og mange andre motionsformer.

Det kan du spise inden 

  • Konditionstræning 
    Snup en banan, hvis du foretrækker at have lidt i maven. Alternativt skal du stå tidligt op, da det er bedst at spise 2 -3 timer før træning.

  • Styrketræning
    Du kan spise før eller efter træning, så gør det, du foretrækker. Går du ofte sukkerkold, er skyr med frugt et godt valg før træning

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: