Kvinde med vandrestave

Vandrestave deler vandene. Nogle er vilde med dem, mens andre aldrig kunne drømme om at tage dem i hænderne.

© Foto: iStock

Er vandrestave nogen fordel?

Hvad får man ud af at bruge stave, når man vandrer?

4. oktober 2021 af Redaktionen

SVAR: Nogle vandrere og ultraløbere oplever, at stave kan være en hjælp, når man bevæger sig i meget kuperet terræn. Der er dog både fordele og ulemper. I et studie fra 2020, offentliggjort i Wilderness & Environmental Medicine, gennemgik man tidligere forskning på området. Her er de vigtigste konklusioner.

Det gør vandrestavene

  • BELASTNING. Stavene flytter en del af belastningen fra underkroppen til overkroppen. Derfor kan de være en idé, hvis man gerne vil have en helkropstræning ud af vandringen eller fx døjer med knæsmerter og derfor har brug for at mindske belastningen på benene.


  • INTENSITET. Vandring med stave sender kredsløbet på hårdere arbejde. Hvis du gerne vil have effektiv konditionstræning, kan stavene derfor være en fordel, men hvis du derimod er ude efter at bruge så lidt energi som muligt på turen, bør du måske lade stavene ligge.


  • FØLELSE. Vandring med stave kan faktisk føles mindre anstrengende, på trods af at kredsløbet arbejder hårdere. Forsøg med vandring op ad bakke har vist, at stave medfører en lavere RPE (rating of perceived exertion), som dækker over, hvor hård træningen føles.


  • BALANCE. Brugen af vandrestave kan hjælpe dig med at holde balancen. Det gælder især, når du går med en tung rygsæk gennem uvejsomt terræn, og ved vandring nedad. Krydser du et vandløb eller et sumpet område, kan du føle dig frem, så du undgår at falde.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: