Mand der løfter vægte

Forskerne testede folks kondition på løbebånd, men styrke er også meget vigtig for at undgå de gener, der følger med at blive ældre.

© iStock

God form forlænger livet

Forskning viser at jo bedre form du er i, jo mindre risiko har du for at dø – og du kan ikke være i for god form. Læs mere, lige her.

1. marts 2019 af Redaktionen

Træning kan forlænge dit liv 

Træning forlænger livet. For de fleste kommer det næppe som en overraskelse. Men hvordan er det lige, hvis man træner rigtig meget?Kammer træningen så ikke over og begynder at påvirke helbredet negativt? Det spørgsmål har været flittigt diskuteret, og nu giver en ny stor undersøgelse endnu et bud på det svar. 


Og budskabet herfra er et stort og rungende NEJ.


I undersøgelsen kiggede forskerne på forholdet mellem form og risiko for at dø. De analyserede data fra over 120.000 midaldrende og ældre mænd og kvinder, hvis kondition blev testet på løbebånd, og undersøgte derefter deres risiko for at dø inden for en cirka 10-årig periode.

Og tendensen var klar: jo bedre form, jo mindre risiko for at dø. Således kunne forskerne se, at de 25 pct., der var i bedst form, havde en markant mindre risiko for at dø end de 25 pct., der var i dårligst form. 

>> Få masser af tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

Det var for så vidt ikke en overraskelse. Men ud over at dele testgruppen op i fjerdedele, som det er god forskerkutyme, kiggede forskerne nu også på de 2 pct. af testpersonerne, der havde den bedste kondition og præsterede på eliteniveau i forhold til køn og alder. 

Og her fortsatte tendensen. Elitegruppen var klart den gruppe med mindst risiko for at dø og havde 80 pct. mindre risiko for at dø end de 25 pct. med dårligst kondition

Form og død 

Risikoen for at dø inden for en 10-årig periode hænger sammen med formen. Risikoen er klart størst for dem i dårligst form:

  • De i dårligst form havde 5 gange så stor risiko for at dø som elitegruppen.  
  • De i halvdårlig form havde 2,6 gange så stor risiko for at dø som elitegruppen.
  • De i middelgod form havde 1,8 gange så stor risiko for at dø som elitegruppen.
  • De i god form havde 1,3 gange så stor risiko for at dø som elitegruppen..

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: