Kvinde der løber på en asfaltvej
© iStock

Motion gavner din tarmflora

Forskning viser, at motion øger produktionen af sundhedsfremmende bakterier i tarmen. De modvirker inflammation i kroppen og kan være med til at forebygge diabetes.

4. juni 2019 af Redaktionen

Derfor giver motion bedre tarmflora 

Det er bestemt ikke kun det, du spiser, der har indflydelse på dine tarmbakterier. Også motion kan få de gode og sundhedsfremmende bakterier i tarmen til at stortrives, viser et nyt studie.

Forskerne rekrutterede 32 voksne med en stillesiddende livsstil. De skulle i seks uger følge et træningsprogram, som involverede 30-60 minutters udholdenhedstræning tre dage om ugen. Deltagerne fortsatte med at spise som før forsøget. Træningen førte til en markant ændret sammensætning af tarmbakterier hos deltagerne. De opnåede alle en stigning i antallet af de gavnlige tarmbakterier, der øger produktionen af kortkædede fedtsyrer – især smørsyre.

Efter den seks uger lange træningsperiode blev deltagerne bedt om at vende tilbage til deres stillesiddende hverdag i seks uger, og det fik niveauet af kortkædede fedtsyrer i tarmen til at falde igen. 

Det gør motion for tarmen 

Motion øger antallet af de sundhedsfremmende tarmbakterier, som producerer kortkædede fedtsyrer, især smørsyre (butyrat). Det styrker tarmvæggen, så skadelige stoffer ikke trænger ud i blodet, og dermed modvirker det inflammation i kroppen. De kortkædede fedtsyrer medvirker også til at holde blodsukkeret stabilt og kan være med til at forebygge diabetes.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: