Fodboldhold

Holdsport, cykling og fitnesstræning havde ifølge undersøgelse den bedste effekt på psyken – men alle former for motion var et plus.

© iStock

Motionister har flere gode dage

Stor amerikansk undersøgelse viser at træning holder humøret højt - især holdsport, cykling og fitness har en positiv effekt på psyken.

9. november 2019 af Redaktionen

Motion gavner dit mentale helbred

Humøret tager ofte et dyk her i de mørke måneder, men vil du holde sindet lyst, så gælder det om at trække i træningstøjet. En stor amerikansk undersøgelse med 1,2 millioner deltagere bekræfter, at motionister generelt har det bedre psykisk end inaktive personer. 

De deltagere, der dyrkede motion, havde i gennemsnit 1,5 færre dage hver måned, hvor de følte sig stressede, deprimerede eller på anden måde havde dårligt psykisk helbred. Mere motion er dog ikke automatisk bedre, understreger forskerne. 

Der var således størst gevinst for psyken ved at motionere cirka 45 minutter 3-5 gange om ugen. Derimod aftog effekten hos dem, der trænede mere end 5 gange om ugen eller med lange træningspas over 90 minutter. 

De allermest træningsivrige, der trænede tre timer om dagen, havde det ligefrem værre psykisk end dem, der slet ikke motionerede. 

Kilde: The Lancet Psychiatry

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: