Vejrtrækningsøvelser
Lær at trække vejret ordenligt -

Her får du nogle gode øvelser for dit åndedræt.

© iStock

Øvelser for dit åndedræt

Øvelserne her skaber plads til, at du kan trække vejret godt og dybt. Når dit åndedræt får mere plads, kan du trække mere ilt ind, så dine celler har mere at arbejde med, og du får mere energi.

Katten

1. Stil dig på alle fire med hænderne under skuldrene og knæene under hofterne.

2. Ånd langsomt ud, og tøm lungerne helt for luft, mens du runder ryggen og skyder den op mod loftet som en kat.

3. Tag en dyb indånding gennem næsen, mens du svajer i ryggen – hele vejen fra hale til hoved. Mærk, hvordan både mave, sider og ryg bliver fyldt med luft.

4. Fortsæt, til du har rundet og svajet 5-10 gange, hvor du bliver stående med ryggen skudt op mod loftet, så længe du kan. Mærk, at det føles, som om du bliver masseret indefra.

Vejrtrækningsøvelse

Øvelse: Katten

Stræk siderne 

1. Stil dig med benene let spredt, bøj let i knæene, flet fingrene, og førarmene op over hovedet.

2. Sænk skuldrene, og tag en dyb indånding gennem næsen. Du skal mærke den i din mave, i siderne og i lænden.

3. Ånd nu langsomt ud, mens du laver en sidebøjning til den ene side. Du skal gerne mærke et stræk ved ribbenene og i ryggen.

4. Når du har åndet helt ud, tager du en ny indånding og kommertilbage til midten. Gentag nu øvelsen til den anden side. Fortsæt, til du har lavet øvelsen fem gange til hver side.

>> FÅ MASSER AF tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

Vejtrækningsøvelse

Øvelse: Stræk siderne

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: