© istock

Styrk dig slank

Styrketræning er lige så effektiv i kampen mod overvægt som konditionstræning.

4. marts 2020 af Redaktionen

Kombiner din konditionstræning med styrketræning

Det er en udbredt myte, at løb og andre former for konditionstræning er det, der for alvor batter, hvis man gerne vil holde den slanke linje. Du kan få mindst lige så gode resultater ved at løfte vægte, bekræfter et nyt australsk studie. Forskerne undersøgte data fra 1,7 millioner voksne og fandt frem til, at personer, der dyrkede styrketræning, havde 30 pct. lavere risiko for overvægt end ikketrænende. 

Nøjagtig det samme havde personer, der dyrkede konditionstræning. Det er dog en rigtig god idé at kombinere de to former for træning – også for vægtens skyld. Undersøgelsen viste således, at personer, der både løftede vægte og dyrkede konditionstræning, havde hele 50 pct. mindre sandsynlighed for at være overvægtige. 

Derfor slanker vægtene

1.
Når du får mere muskelmasse, stiger dit hvilestofskifte, som brænder kalorier af døgnet rundt.  

2.
Modsat ved fx løbetræning påvirkes appetitten minimalt, så du kan lettere holde en skarp diæt. 

3.
Selve styrketræningen sluger en del kalorier, og efterforbrændingen øger udbyttet af træningen med 50 pct.


Kilde: University of Southern Queensland

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: