Halvspist æg.
© istock

4 madvarer der booster din hjerne

Når din hjerne skal præstere optimalt, er det vigtigt at tænke på, hvad du propper i munden. Se her, hvilke 4 slags råvarer der kan holde hjernen i topform.

14. februar 2019 af Martin Kreutzer

Hjernemad

Nogle madvarer kan styrke hjernens avancerede kredsløb og booste de små grå, så du ikke brænder mentalt sammen i løbet af en krævende arbejdsdag. Se her, hvad du skal spise for at holde hjernen i topform hele dagen.

1. Kyllingebryst

Derfor virker det: Kylling hjælper med at danne stoffet dopamin, der øger følelsen af afslappethed og velvære. Kyllingekød indeholder en masse forgrenede aminosyrer – ofte kaldet BCAA. De konkurrerer med aminosyren tryptofan om at nå ind i hjernen. Når du skruer op for BCAA, bremses tryptofan-optagelsen, og det øger koncentrationen af dopamin i hjernen. 

Så meget skal der til: Et almindeligt kyllingebryst på 125-150 gram giver dig den rigtige mængde næring til at sikre en god effekt i timerne efter måltidet.

2. Cashewnødder

Derfor virker de: Cashewnødder er enormt rige på kobber, som indgår i et væld af hjernefunktioner. Undersøgelser viser, at en hel stribe enzymer i centralnervesystemet er afhængige af mineralet, og at det især fremmer signalgivningen mellem hjernecellerne. Mangel på kobber kan tilmed fremprovokere ødelæggelse af hjerneceller, så det er vigtigt, at din kost giver en god forsyning af kobber. 

Så mange skal der til: Der skal cirka 75 gram til for at dække dagsbehovet. Er du til østers, hummer og kalvelever, så spis løs, og du får rigeligt af det vigtige stof. 

3. Æg 

Derfor virker de: Æg kan hjælpe med til at give dig bedre hukommelse og øge din koncentrationsevne. Det skyldes æggets indhold af cholin. Kun lever kan matche ægget, når det kommer til indholdet af cholin, som især gemmer sig i æggeblommen. 

Stoffet er reelt en aminosyre, der har vist sig at være en afgørende brik i vedligeholdelsen af en stabil struktur i hjernecellernes membraner. Ægget har desuden en perfekt blanding af fedt og protein, der betyder, at måltidet ikke optages så hurtigt fra mavesækken. De kulhydrater, der er i måltidet, når langsommere ud i blodet, og det holder blodsukkeret stabilt. 

Så mange skal der til: Der skal bare et par æg om dagen til, for at du kan høste en positiv effekt.

4. Laks 

Derfor virker den: Hver eneste fedtcelle består af en membran, som bygges op af fiskeolie. Kun hvis der kommer nok omega-3 ind med kosten, har kroppen de nødvendige byggesten til at producere nye, friske hjerneceller. Det sker primært hen over natten, hvor hjernen ligesom dine muskler restituerer sig selv til fornyet styrke. 

Så meget skal der til: En daglig mængde på 50-75 gram er optimal, hvis laksen skal være eneleverandør.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: