Jordbær.
© iStock

4 madvarer du kan spise løs af

Findes der mad, som du kan spise i store mængder? Vi har fundet 4 madvarer, du trygt kan spise dig mæt i.

14. marts 2019 af Martin Kreutzer


1. Makrel i tomat 

Hvorfor: En dåse makrel rummer mange kalorier, men også utrolig mange sunde omega-3 fedtsyrer og mættende proteiner. Læg hertil D-vitamin, som styrker immunforsvaret og holder humøret højt, og du har et produkt i verdensklasse. 

 Røget laks byder ind med de samme sunde stoffer, men er samtidig fyldt med potentielt skadelige sager fra røgeriet. Og derfor peger vi på dåsemakrellen som det stærke valg. Selv tomaterne, som makrellen ligger i, er kilde til styrkende stoffer, særligt i form af det røde stof lycopen, der blandt andet beskytter øjnene mod skader. 

Tip: Stryg godt med makrel i tomat på en skive groft rugbrød, snit et par hundrede gram grønsager, og du står med et enestående sundt og mættende frokostmåltid.

2. Jordbær 

Hvorfor: Det er næsten utroligt, at noget der smager sødt og dejligt kan være uskyldigt. Men fakta er, at jordbær indeholder en særdeles beskeden mængde sukker. Herved holdes kalorieindholdet nede på et niveau, hvor du helt uproblematisk kan smovse i de røde bær.

Jordbær giver dig samtidig mere C-vitamin end appelsiner – et vitamin, der ikke kun er guld værd for immunforsvaret, men giver dig stærke led og sener. Genialt for dig, der træner hårdt. 

Tip: Spis især gerne jordbær som dessert efter et måltid med kød eller fjerkræ. Begge dele er rige på jern, som kroppen kun kan optage, hvis du har spist C-vitamin. Det er fx guld værd ovenpå løbeturen, hvor kroppen skal danne flere røde blodlegemer.

3. Kalkunbryst

Hvorfor: Kalkunens brystkød er både billigt og sundt. Det indeholder mange proteiner, og samtidig er fedtindholdet så lavt, at du skal investere i hundedyre udskæringer af oksens mørbrad eller strudselår for at finde noget, der er lige så godt. Salmonellaproblematikken, der i gamle dage ramte vores fjerkræ, er der helt styr på, så spis trygt løs af kyllingens overmand. 

Tips: Kalkunens helt store problem er, at kødet savner smag. Det er derfor vigtigt, at du krydrer retten med fx løvstikke, chili, oregano og andre smagfulde ingredienser. Skær evt. kødet i mundrette bider, og giv det en tur i wokgryden sammen med en masse grønsager.

4. Fladfisk 

Hvorfor: Fladfisk er svømmende muskelbundter, der leverer proteiner af højeste kvalitet. De mætter fantastisk og restituerer musklerne på rekordtid – og så viser norsk forskning tilmed, at fiskeproteinerne sætter turbo under forbrændingen. Sammenholdt med et usædvanlig lavt kalorieindhold gør det skrubbe, rødspætte og ising til den perfekt slankemad. 

Tip: Drop panering, som bare suger fedt til sig. Damp i stedet fisken sammen med løg, gulerødder og et pift hvidvin.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: