Æg er sundt - se hvorfor du skal spise løs!
Æg ER sundt!

Drop bekymringer om kolesterol, og glæd dig i stedet over, at æg fylder dig med kvalitets-protein og masser af sunde stoffer.

© Colourbox

Æg - derfor skal du spise æg

I forskerkredse er der efterhånden bred enighed om, at æg er helt og aldeles ufarlige. Æg indeholder til gengæld mange vigtige næringsstoffer og er ideel træningskost.

30. oktober 2019 af Martin Kreutzer

Æg er sunde

Vi kan lige så godt starte med at punktere myten om, at æg er farlige og gør ondt på dit kolesteroltal.

Æg er sunde, entydigt sunde, og bidrager med et væld af gode stoffer. Samtidig er proteinerne i æg så gode, at du forbliver mæt i lang tid efter at have spist dem.


Æg er proppet med kvalitets-proteiner

Et af de helt store plusser er æggets proteiner, som er af højeste kvalitet. Måske husker du billederne af Sylvester Stallone, der i Rocky-filmen drikker en shake af æg for at komme i form til at bokse med om VM-titlen. Det var faktisk ingen dum idé og langtfra tomt hollywoodpladder at bruge æg som trænings-mad.

Æg er helt enkelt kilde til en nærmest optimal mængde af aminosyrer, som sætter turbo på kroppens restitution, hvis du spiser dem efter hård træning. I den forbindelse er æg også en fornem erstatning for kød, der i store mængder mistænkes for at være kræftfremkaldende.

Modsat kødet er der nemlig ingen undersøgelser, der kobler indtaget af æg sammen med en øget kræftrisiko.

Tværtimod fandt man i en metaanalyse af sammenhængen mellem æg og kræft i blærehalskirtlen, at i hvert fald japanere, der spiser mange æg, har næsten 30 pct. lavere risiko for at blive ramt af sygdommen. Æg er også i undersøgelser blevet frikent for at forårsage forhøjet kolesterol-tal.

Artiklen fortsætter under abonnements-tilbudet

Tilberedning af æg

Det er ikke afgørende for sundhedsværdien, hvordan du tilbereder æg. For uanset om du spiser blødkogt æg, hårdkogt æg, spejlæg, røræg, omelet – eller putter æg i andre retter eller bagværk, får du glæde af de sunde stoffer i ægget.

Selv rå æg er nu ok, da salmonella-risikoen i dag er så lille, at myndighederne ikke længere advarer mod rå æg. Vil du være på den helt sikre side, kan det stadig være en god ide at vælge pasteuriserede æg til retter, hvor der indgår rå æg.

Er økologiske æg sundere?

Både økologiske æg, skrabeæg og æg fra burhøns bugner af sunde stoffer. Valget af æg handler først og fremmest om etik og hønsenes dyrevelfærd.

En svensk undersøgelse viser dog, at økologiske æg har et højere indhold af nogle sunde stoffer, fx B12-vitamin.


Hvor mange kalorier i æg?

Der er ca. 138 kalorier pr. 100 gram æg – eller omkring 83 kalorier i et mellemstort æg på 60 gram.

Æg mætter utroligt godt. Men da fedtindholdet er relativt højt, er der perfekt at kombinerer æg med magert tilbehør, fx grove grøntsager.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: