Kvinder der spiser æble

Med en smule omtanke og planlægning af dagens måltider er det ikke så svært at løfte mængden af frugt og grønt i kosten.

© iStock

Er 6 om dagen nok?

Eksperter mener at du roligt kan spise helt op til 900 gram om dagen uden at få for lidt variation i dine måltider. 600 gram er mindstemålet for hvornår, det vil have en forebyggende effekt for sygdomme som overvægt og diabetes.

19. oktober 2018 af Hans Westhausen Gottlieb

Er 600 gram frugt og grønt ikke nok? 

Jeg har læst, at det ikke er nok at spise 600 g frugt og grønsager om dagen, hvis man vil styrke sundheden, men passer det? Jeg synes, det er svært overhovedet at nå op på de 600 g. 

SVAR: De 600 gram er et minimumsmål for, hvornår grøntgnaskeriet vil have en forebyggende effekt på fx overvægt, hjerte-kar-sygdom, kræft og diabetes. Mere er sandsynligvis bedre.

Forskere fra London har i hvert fald meldt ud, at du skal løfte overliggeren til 800 gram frugt og grønt om dagen. Og det kan du roligt gøre. Danske eksperter mener, at du kan spise op til 900 gram frugt og grønt om dagen uden at være i fare for at få for lidt variation i dine måltider.

Den nemme strategi til at løfte sit indtag er at indtænke frugt og grønsager i alle tre hovedmåltider, så det ikke kun er tilbehør til fx aftensmaden – og så ellers supplere med frugt og snackgrønt til mellemmåltiderne.

Det ligger i rådet om de 600 gram, at minimum halvdelen skal komme fra grønsager – og gerne de grove af slagsen som fx løg, ærter, broccoli, blomkål, rodfrugter og bønner. 

Sådan ser 600 g. frugt og grønt ud

Morgenmad:
Din alm. morgenmad, fx en skål skyr + 100 g frosne bær.

Frokost:
Ca. 150 g (1/3 af tallerkenen) med blandet grønt, fx ærter, majs og bønner.

Aftensmad:
+150 g bestående af fx 1-2 portioner kålsalat.

Mellemmåltider:
2 stykker frugt a ca. 100 g, fx 1 mellemstort æble og 2-3 blommer. 

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

VIL DU OGSÅ HAVE stærke ryg- og mavemuskler? Det kan du sagtens. En af de allerbedste måder er at bruge et mavehjul. Med kun få minutters træning om dagen styrker du din coremuskulatur, får en sundere holdning og undgår at falde sammen i ryggen med smerter i lænden til følge.

LIGE NU KAN du få et mavehjul i høj kvalitet sammen med Aktiv Træning. Mavehjulet er designet med dobbelthjul, så du har god stabilitet, og håndtagene er ergonomisk udført med fordybninger til fingrene. Mavehjulet er en del af vores store træningssæt med mavehjul, træningsmåtte, træningselastikker, stor øvelsesguide og 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Læs mere om det fantastiske vilde tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: