fødevarer
© iStock

4 gode proteinkilder inden sengetid

Undersøgelser viser, at protein inden sengetid giver bedre restitution og opbygning af muskelmasse. Her får du 4 gode proteinkilder til natten.

3. april 2019 af Dina Christiansen

Øg muskelmassen med disse fødevarer

Det er vigtigt at få nok protein efter træning, men det er ikke helt ligegyldigt, hvilke kilder du får din protein fra. Der er nemlig forskel på kvaliteten af protein. Især protein fra animalske kilder er optimalt inden sengetid, da der et højt indhold af de essentielle aminosyrer, hvilket er nødvendigt for muskelopbygningen. 

1. Hytteost

Da hytteost er et mælkeprodukt, indeholder det primært kasein, som er et langsomt optageligt protein. Det er altså super godt til natten, da det vil være tilgængeligt over en længere periode. Hvis du vil spare på kalorierne, så gå efter en fedtfattig variant af hytteosten.

2. Skyr

Skyr er, ligesom hytteost, et mælkeprodukt og bidrager derfor også med langsomt optageligt protein. Det kan være en god idé at holde øje med sukkerindholdet i skyr, hvis du vil spare på kalorierne.

3. Æg

Æg er proppet med vitaminer og mineraler, og især æggehviden indeholder protein af høj kvalitet. Hvis du vil passe på kalorierne, kan man lave et måltid primært bestående af æggehviden, da blommen består af fedt og derfor indeholder flere kalorier.

4. Kød

Kød indeholder generelt en stor mængde protein pr 100 gram og kan derfor være en god måde at få et ordentligt skud protein inden sengetid. Kylling indeholder foreksempel 20 gram protein pr. 100 gram, ingen kulhydrater og næsten intet fedt. 

Source: The Journal of Nutrition

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: