5 fødevarer, du ikke skal spise før racet

Hvad enten du skal stille op til et cykelløb, et motionsløb eller en triatlon, så er der fødevarer, du bør styre uden om i timerne op til løbet for at undgå mavesmerter.

4. maj 2018 af Hans Westhausen Gottlieb

1. Bær: Et par håndfulde hindbær er lækre og sunde, men du bør undgå dem før et løb. Frugt er generelt fiberrig, og derfor værd at være forsigtig med før løbet, men særligt bær er nemme at komme til at overdosere. 100 g hindbær indeholder 4,4 g kostfibre, mens 100 g banan til sammenligning kun rummer 1,6 g. Hold også igen med fiberrige grønsager som fx kål.

2. Pasta: Kroppen skal bruge 12-16 timer på at lagre dit kulhydratrige måltid som glykogen i musklerne, så det nytter ikke at holde pasta party og spise et stort kulhydratrigt måltid kort før løbet. Det vil blot være generende dødvægt i maven.

3. Rødt kød: I forhold til fx fjerkræ, så rummer det røde kød mere fedt og protein, og er derfor sværere at fordøje. Dermed kan kødet komme til at ligge og genere i maven under løbet.

4. Rosiner: Tørret frugt er fyldt med kulhydrater og derfor fristende at indtage undervejs i løbet for at få ny energi. Problemet er blot, at fiberindholdet er tilsvarende højt, så maven risikerer at slå knuder på sig selv.

5. Kaffe: Koffein kan få dig til at føle dig friskere og præstere bedre, men kicket kan hurtigt blive afløst af en koffeinnedtur, hvor du bliver dirrende, får kvalme eller akut toilettrang. Den rette koffeinbalance er en individuel størrelse, men de gængse anbefalinger for koffein som præstationsbooster lyder på 3-6 mg koffein/kg kropsvægt, hvilket typisk svarer til 2-3 kopper kaffe. Drik kaffen sort, da mælkeprodukter i sig selv kan være generende for maven. 

Redaktionen anbefaler: Lækker træningsjakke

Overvind blæsten med Aktiv Træning. Lige nu byder vi nye læsere velkomne med en suveræn løbejakke fra Diadora sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og ekspedition). Jakken kan lynes højt op i halsen og er forsynet med mesh-paneler i nakken, under armene og ned ad ryggen, hvilket giver en naturlig udluftning, så du ikke koger over på løbeturen. Derudover giver panelerne jakken en super mobilitet og bevægelighed, da der ikke er noget værre end at slås med en jakke med dårlig pasform, når man løber. Læs mere om tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: