Skål med grønne bønner

Frosne bønner er gode i salater. Giv dem et kort opkog, og sænk dem så hurtigt ned i iskoldt vand. Så bevarer de sprødheden.

© iStock

Er frossent grønt sundt nok?

Er frosne grøntsager meget mindre sunde end de friske?

7. februar 2022 af Jesper U. Larsen

Der er ingen grund til at rynke på næsen ad frossent grønt. De såkaldt friske grøntsager fra supermarkedet mister ofte en del af de sunde stoffer under transport og opbevaring. De grøntsager, du køber på frost, pakkes og fryses derimod ned, så snart de er høstet, og på den måde bevares flere vitaminer og mineraler.

4 frosne favoritter  

Ærter

Danske ærter fryses ned mindre end tre timer efter høst, og dermed er næsten alle C-vitaminer intakte. Ærter mætter godt, da de er ret rige på protein. Brug dem fx i pastaretter, stegte ris eller risotto – eller til en ærtesuppe, der kan laves på få minutter.

Broccoli

Frossen broccoli giver dig flere antioxidanter end den friske, du har haft på køl et par dage. Husk at tilberede den nænsomt for at bevare de sunde stoffer. Broccoli er god lynstegt på panden og kan fx også bruges i en kartoffel-broccoli-mos. 

Spinat

Der skal flere poser frisk spinat til for at få samme mængde som i en frossen pose, og den friske bliver hurtigt trist. Den optøede spinat kan fx bruges i en omelet, en tærte, en lakselasagne eller en pesto. Frossen kan den fx bruges i en smoothie.

Bønner

Du får flere C-vitaminer og polyfenoler ved at gnaske frosne bønner frem for friske, som du har opbevaret i et par dage. Frosne grønne bønner skal altid varmebehandles. De er bl.a. gode i salater, som mættende fyld i supper eller som bønnefritter.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: