Så meget protein og kulhydrat har du brug for

Inden du køber dig fattig i enten proteinbarer eller -drikke til efter din træning, så bør du vide, hvor meget din krop har brug for efter hård træning.

En proteinbar er ikke bare en proteinbar. En proteindrik er heller ikke bare en proteindrik. Indholdet af protein, kulhydrat og næringssammensætningen i industriens tilbud er vidt forskellig – ligesom priserne er det.

Det optimale miks efter styrketræning: Den optimale mængde protein og kulhydrat varierer fra person til person. Proteinbehovet efter hård styrketræning ligger akut på ca. 0.25-0.33 gram pr. kg kropsvægt. For kulhydrat ligger behovet også på mellem 0.25-0.33 gram pr. kg.

Behovet for en gennemsnitsmand på ca. 80 kg efter styrketræning: 20-25 gram protein 20-25 gram kulhydrat

Det optimale miks efter konditionstræning: Indenfor den første halve time efter slidsom konditionstræning, er det optimalt at få 0.20-0.25 gram protein pr. kg kropsvægt. For kulhydrat ligger det akutte behov på ca. 0.50-0.75 gram pr. kg kropsvægt. Noget af det dækkes fint af en banan (ca. 25 gram kulhydrat).

Behovet for en gennemsnitsmand på ca. 80 kg efter konditionstræning: 15-20 gram protein 40-50 gram kulhydrat

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: