© iStock

Skal jeg drikke vand eller energidrik - og hvornår?

Hvornår er vand bedst under træning? Og hvornår har jeg også brug for sukker og salte?

Vores behov for væske, energi og salte er individuelt og afhænger bl.a. af din kropsstørrelse, hvor hårdt du træner, og temperaturen. Men derfor kan man godt give nogle grove tommelfingerregler, som er værd at skele til. Se tidslinjen herunder.

En anden vigtig regel siger, at du skal starte tidligt med at drikke. Har du planlagt at være i gang i mere end 1 time, så vent ikke 1 time med at begynde at drikke. Drik jævnt under træningen, og væn dig til at drikke 2-3 gange i timen. Hver gang drikker du kun et sted mellem 0,2 og 0,25 liter, så du undgår at have en masse væske til at ligge og skvulpe rundt i maven.

Drik også rigeligt under udendørs træning om vinteren – når du pakker dig ind i mange lag tøj, sveder du meget, selvom det er frostvejr.

>> Få masser af tips til din træning, motivation, konkurrencer, opskrifter og forslag til øvelser direkte i din mail. Klik her for at få vores populære nyhedsbrev. <<

Vand og energi drik

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: