18 vilde grunde til, at du skal spise rigtigt smør

Mange er smør-forskrækkede og holder sig langt væk fra den gyldne spise, men det er måske slet ikke nødvendigt. Se de mange gode grunde til at spise rigtig smør og find ud af, hvilke kilder du bør få dine fedtsyrer fra!

19. februar 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Smør har i mange år været en udskældt spise på grund af dets store indhold af mættede fedtsyrer. Men måske du ikke behøver have ligeså dårlig samvittighed næste gang du finder den ægte smør frem. Stik imod de anbefalede kostråd fastslår danske forskere at mættede fedtsyrer kan være sunde. En dansk lektor indefor feltet udtaler desuden til Videnskab.dk, at det er en fordel at få sine fedtsyrer fra flere kilder - både vegetabilske og animalske. Smør indeholder en lang række stoffer, som er gode for os - og dem har vi listet op herunder.

  • Smør er rigt på den mest letoptagelige form for A-vitamin, som er nødvendig for skjoldbruskkirtlen og binyrene.
  • Det kan fremme fertiliteten hos kvinder.
  • Det indeholder den mættede fedtsyre laurinsyre, som er vigtig i kroppens behandling af blandt andet svampeinfektioner.
  • Smør indeholder lecithin, der er et afgørende stof når det kommer til kolesteroltal og stofskifte.
  • Smør indeholder antioxidanter, der beskytter mod frie radikaler, som kan skabe celleforandringer i vores kroppe.
  • Antioxidanterne beskytter ligeledes mod svækkelse af arterierne.
  • Smøret er en god kilde til både E- og K-vitamin.
  • Det er en kilde til det vigtige mineral selen.
  • Det mættede fedt i smør har stærke anti-tumor og anti-cancer-egenskaber.
  • Smør indeholder konjugeret linolsyre, som er et potent anti-cancer-middel, er muskelopbyggende og højner kroppens immunitet.
  • D-vitamin findes i smør og er afgørende for optagelsen af ??calcium.
  • Smør beskytter mod huller i tænderne.
  • Smør er en kilde til det sagnomspundne vitamin Aktivator X, som hjælper kroppen med at absorbere mineraler.
  • Smør er en kilde til jod i stærkt absorberbar form.
  • Smør er en kilde til hurtig energi, så det ikke lagres i vores krops fedtvæv.
  • Kolesterol, som findes i smørfedt, er afgørende for børns hjerne- og nervesystems udvikling.
  • Det indeholder arachidonsyre, som spiller en rolle i funktionen af hjernen.
  • Smør beskytter mod infektioner i fordøjelsessystemet hos helt unge og ældre.

Ligesom med så mange andre ting, så er det essentielt at spise smør med måde og sørge for at få sine fedtsyre fra flere kilder, ifølge en forsker fra Institut for Systembiologi. Derudovern anbefales det, at man ikke får mere end 30 energiprocent af sit daglige kalorieindtag fra fedt.

Solsikke- vindruekerne- og tidselolie er smækfyldt med omega 6 fedtsyrer og lave på omega 3, og der findes en sammenhæng mellem at få sine fedtsyrer fra disse kilder og hjertekarsygdomme. De danske forskere anbefaler derfor ikke, at man udskifter sit mættede fedt med disse flerumættede fedtsyrer. Det er derfor at foretrække at bruge raps- eller olivenolie og smør. At spise varieret er altså et råd, som også gælder når det handler om, hvilke kilder vi får vores fedt fra.

God smør-appetit - med måde


Få mere information om de sunde kalorier og hvordan du vedligeholder dit sunde liv med Aktiv Træning. Lige nu får du 3 nr. af Aktiv Træning kun 89. kr HER! 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Påvirker varmen din træning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: