5 tips til at få mere grønt

Hverdagens travlhed kan gøre det svært at få nok grøntsager, men med lidt få tricks, kan du nemt nå op på de anbefalede 600 gram.

4. juni 2019 af Dina Christiansen

Grøntsager indeholder en masse gavnlige kostfibre, vitaminer og mineraler, som er vigtige for kroppen. Ifølge anbefalingerne skal du spise 600 gram frugt og grønt om dagen, hvoraf 200 gram skal være frugt og 400 g skal være grønt. Vi har samlet 5 gode råd til det at få nok grønt her.

1. Gør det tilgængeligt

Sørg for, at du altid har grøntsager tilgængeligt. Det gør det meget nemmere at nå op på den anbefalede mængde. Hav derfor altid grønt i hjemmet, på ture, i madpakken osv.

2. Gør det nemt

Skær grøntsagerne ud, så det er nemmere at vælge sundt, hvis blodsukkeret pludselig er lavt og du bare skal have noget hurtigt. Hvis grøntsagerne står klar i køleskabet, er du mere tilbøjelig til at vælge dem over andre måske mindre hensigtsmæssige snacks.

3. Køb forsnittede grøntsager

Benyt dig af allerede udskåret grønsagsblandinger og andet, som du kan finde i butikkerne. De fejler ingenting og så slipper du for besværet med at skulle snitte en masse.

4. Tilsæt det i retter

Put forskellige grøntsager i kødsovs og supper. Hvis du har børn eller ikke selv er så god til grøntsager, er det en nem måde at skjule dem lidt. Pomfritter af rodfrugter, er også en god løsning. De kan smages til med krydderier og lidt olie, så man næsten ikke kan gætte det er grøntsager.

5. Øs grøntsager op først

Især på arbejdspladser, hvor der er kantine, kan det være en god idé altid at gå i salatbaren først, så kød og andre ting ikke overtager pladsen på tallerkenen. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: