© Colourbox

6 gode grilltips

Det er let at gøre grillmaden markant sundere. Her er 6 genveje til mere sundhed.

Måske nedslående - men næppe en nyhed: Jo, det ER især kødet, der får den sundhedsmæssige kæde til at hoppe af, når vi griller. Grillpølser, fedtmarmorerede steaks og hakkebøffer er blandt vores absolutte favoritter, og de er alle ret fede. Alt for store mængder rødt kød øger også din risiko for at udvikle visse kræftformer.

For at forebygge bl.a. tarmkræft anbefaler eksperterne faktisk, at vi holder os under 500 gram rødt kød om ugen – en mængde kød, mange sætter til livs i løbet af blot 2 grillaftener.

Rødt kød er i den forbindelse alt kød fra firbenede dyr som ko, gris og lam. Derfor skal du ofte bytte det røde kød ud med fjerkræ, fisk og andet godt fra havet. På den måde har du allerede givet grillmåltidet et markant løft. Mindre kød giver også mere plads til grønsager, som vil højne sundheden yderligere.

6 genveje til sundere grillmad


1. Spis mindre kød – vælg kvalitet i stedet for kvantitet. Husk, at de marinerede kødstykker i køledisken også er de ældste.

2. Vælg grillpølser med et kødindhold på minimum 70 pct.

3. Grill med indirekte varme, så der ikke dannes så mange skadelige stoffer. Lægger du kødet lige over kullene, drypper fedtet ned og antænder flammer, der branker kødet og udvikler skadelige stegemutagener.

4. Snup en lækker salat som forret. Det kickstarter den naturlige appetitregulering, så du spiser mindre kød.

5. Husk masser af tilbehør i form af rå og grillede grønsager.

6. Drop de næringsfattige hvide flutes. Vælg fuldkornsbrød.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: